Prečo sú opotrebované pneumatiky nebezpečné? Pozor nielen na hĺbku dezénu!

Slovenská nátura je už raz taká. Zo svojich peňazí chceme dostať maximálnu hodnotu. Aj pneumatiky často vymieňame až keď prakticky nemajú dezén. To však vôbec nie je dobrý nápad.

Vydané  Text:  Juraj Hrivnák

Nájdite si niekedy na webe stránku s používateľskými recenziami na pneumatiky. Budete prekvapení, že často aj pneumatiky s podpriemerným hodnotením v profesionálnych testoch majú od používateľov nadšené recenzie. Dôvod je pritom jednoduchý: svoje staré pneumatiky vymenili za nové. Ak siahli po nie práve najvychýrenejšom modeli za dobrú cenu, môžeme si iba predstavovať, čo bolo na ich aute obuté doteraz. Je teda jasné, že kúpou nových pneumatík dochádza k razantnému zlepšeniu jazdných vlastností auta. Tento efekt by bol o to väčší, ak by išlo o prémiové nové pneumatiky.

Starnutie a opotrebovanie

Ako sme si už spomínali aj v predchádzajúcom článku, pneumatiky sú spotrebný tovar a podliehajú starnutiu. Desaťročné pneumatiky môžu navonok vyzerať ako nové, ale ich jazdné vlastnosti a priľnavosť už dávno nebudú také, aké boli, keď pneumatiky zišli z výrobnej linky. Netreba zabúdať, že pneumatika sa naozaj spolieha aj na svoje chemické vlastnosti, aby dosiahla dobrú priľnavosť k vozovke. Na mokrom povrchu sú tieto vlastnosti ešte dôležitejšie. Vekom sa však strácajú, zmes pneumatiky tvrdne, stráca svoju pružnosť a mení svoje vlastnosti. Pri bežnej jazde to možno nespozorujete, ale ako asi všetci vieme, rozhodujúce sú reakcie pneumatík v kritických situáciách a tam už výrazne opotrebovaná pneumatika sa môže dostať do problémov. Kvantifikovať degradáciu pneumatík je ťažké, ale Continental odporúča určite vymeniť akúkoľvek pneumatiku s vekom nad 10 rokov za novú, nezávisle od stavu jej dezénu.

K opotrebovaniu pneumatík dochádza prirodzene samotnou jazdou, avšak na jeho mieru má výrazný vplyv aj technický stav vášho auta. Nefunkčné tlmiče, vymlátené silentbloky a zlá geometria spôsobujú oveľa rýchlejšie opotrebovanie pneumatík, ktoré môže byť navyše nerovnomerné. Preto dbajte aj na dobrý technický stav vozidla a na správny tlak v pneumatikách, ochránite si tak investíciu do dobrých pneumatík.

Letmá kontrola nestačí

Hĺbka a stav dezénu sú však rovnako dôležité faktory. Dezén má priamy vplyv na schopnosť pneumatiky odvádzať vodu a teda predchádzať vzniku akvaplaningu. To je jav, kedy sa medzi pneumatiku a vozovku dostane voda, pneumatika stratí akýkoľvek kontakt s vozovkou a premení sa takpovediac na „vodnú lyžu“. Vodič v tomto momente nemôže a ani nesmie robiť vôbec nič, iba čakať, kým akvaplaning samovoľne ustane. Ak by sa pokúsil brzdiť alebo by točil volantom, hrozí, že po opätovnom kontakte pneumatiky s vozovkou, ktorá by mala inú rýchlosť alebo smerovanie než vozidlo, by došlo k šmyku. Ak dôjde k avkaplaningu v zákrute, šmyk často aj s „hodinami“ je prakticky nevyhnutný. Preto je dôležité, aby mali pneumatiky dobrý dezén. Na pneumatike s menším zostatkovým dezénom dôjde k akvaplaningu pri nižšej rýchlosti.

 

Dezén vám riadne skontrolujú iba odborníci v pneuservise. Nestačí nahmatať prstom najbližšiu kontrolnú drážku. Moderné autá majú najmä na zadnej náprave veľký odklon pre lepšiu stabilitu, čo však často spôsobuje výraznejšie opotrebovanie vnútornej časti pneumatiky. Nakoniec sa môže stať, že zadné pneumatiky, ktoré sú určujúce pre stabilitu auta, môžu mať kontakt s vozovkou práve najviac zjazdenou časťou. Pri každom prezúvaní teda kontrolujte hĺbku dezénu na niekoľkých miestach a prípadne rotujte podľa návodu na používanie vozidla a typu pneumatík (pneumatiky so smerovým dezénom môžete rotovať iba spredu dozadu a naopak). Ak vydávajú pneumatiky zvláštny zvuk alebo vibrujú, môže to byť signál, že niečo nie je v poriadku. Môžu byť napríklad nerovnomerne opotrebované. Vtedy odporúčame návštevu servisu.

 

Inzercia

Inzercia

Nebezpečné dojazdievanie

Jazda na starých alebo výrazne opotrebovaných pneumatikách môže byť veľmi nebezpečná. Najmä na mokrom povrchu sa totiž vek pneumatík prejaví naplno. Auto stratí schopnosť dobre brzdiť, v zákrutách môže byť nedotáčavé, pri ubratí plynu zas pretáčavé. Určite sa nájdu jedinci, ktorí budú argumentovať, že im pneumatiky s dezénom len kúsok nad zákonnou 1,6 mm minimálnou hranicou (pre letné pneumatiky) postačuje, pretože sú opatrní šoféri a jazdia pomaly. Lenže maximálny výkon od pneumatík vyžadujeme práve v kritických situáciách, ktorých vznik nemusíme mať vždy pod vlastnou kontrolou.

Podľa testov Continentalu sa dráha pneumatík s 3 mm dezénom pri brzdení z 80 km/h na mokrej vozovke oproti novým zvýšila o 9,5 metra. Pri dezéne s hĺbkou 1,6 mm sa však predĺžila až o 18,6 metra a zostatková rýchlosť v momente, kedy auto na nových pneumatikách už stálo, bola až 44 km/h.

Je nutné brať do úvahy, že jazdu na opotrebovaných pneumatikách blízko úrovne zákonnej hĺbky drážky (1,6 mm) je nutné výrazne prispôsobiť, nakoľko moment možnej kolízie sa zvyšuje. Pri prípadnom náraze zaváži každý jeden kilometer za hodinu, ktorý sa vám podarilo brzdením znížiť. Vedci v Cardiffskej štúdii dokonca tvrdia, že jazda na opotrebovaných pneumatikách je z hľadiska brzdnej dráhy nebezpečnejšia než jazda pod vplyvom alkoholu.

Nenechajte si preto prezúvanie na poslednú chvíľu a nebojte sa zainvestovať do kvalitných nových pneumatík. Z dlhodobého hľadiska je to tá najlacnejšia poistka.








Inzercia

Inzercia