Budúcnosť áut môže kvôli norme Euro 7 vyzerať aj takto. Kompletné prekrytie viacerých častí autá má logické vysvetlenie
Autá úplne bez emisií. Aj to si možno vyžiada nová emisná norma Euro 7. Ako by také vozidlo mohlo vyzerať načrtol prototyp ZEDU-1.
Vydané Text: David Hecl
Pripravovaná emisná norma Euro 7 do platnosti vstúpi pravdepodobne už v roku 2025. Polovica dekády bude zároveň z pohľadu automobiliek a ich ponuky kľúčová. Už teraz niektorí výrobcovia verejne hovoria o tom, že nové emisné regulácie prakticky zlikvidujú malé a lacné autá. Jednak za to môžu prísne reštrikcie spaľovacích motorov, ale aj potreba zachytávania prachových častíc z bŕzd a pneumatík. Dôjde teda k radikálnej zmene dizajnu áut?
### Problémom sú aj emisie z bŕzd a kolies
Emisná norma [Euro 7](https://www.autoviny.sk/novinky/124533/kauza-emisnej-normy-euro7-cesko-prichadza-s-rozumnymi-navrhmi-ktore-zachrania-europsky-autopriemysel) by v budúcnosti mala cieliť aj na emisie produkované mimo spaľovacích motorov.
Problémom by teda mali byť predovšetkým prachové častice odlietajúce z bŕzd pri spomaľovaní, ale taktiež čiastočky gumy odlupujúce sa z pneumatík pri bežnej jazde. Ako by mohli vyzerať autá v budúcnosti, načrtol prototyp Nemeckého centra pre letectvo a kozmonautiku (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt – DLR), ktorý vznikol v spolupráci so spoločnosťou HWA. [Samotná štúdia](https://www.dlr.de/content/en/articles/news/2022/03/20220928_zedu-1-the-world-s-most-environment-friendly-vehicle-in-operation.htmlhttp://) dostala označenie ZEDU-1, čo je skratka pre Zero Emission Drive Unit – Generation 1.
### O čo vlastne ide?
Ľudia z DLR a HWA sa bližšie pozreli na najväčšie problémy z pohľadu emisií vozidla produkovaných mimo spaľovací motor a vytvorili tak vozidlo, ktoré sa môže pochváliť takmer nulovými lokálnymi emisiami či už skleníkových plynov alebo iných nebezpečných častíc.
Auto teda lokálne neprodukuje žiadne emisie zo spaľovacieho motora, nakoľko ide o elektromobil, ale taktiež obsahuje špeciálne filtre zachytávajúce prachové častice z bŕzd a pneumatík.
Prototyp disponuje špeciálnym brzdovým systémom, ktorý v prvom rade dokáže auto takmer kompletne zastaviť vďaka vylepšenej rekuperácii.
Nadobudnutú brzdnú energiu vozidla je teda možné takmer kompletne premeniť pre energiu uloženú v akumulátore.
Navyše, samotný prototyp bezemisného auta neobsahuje žiadne klasické kotúčové brzdy umiestnené na kolesách. Miesto toho je tu použitá špeciálna technológia viackotúčovej brzdy implementovanej priamo v prevodovej jednotke elektromotora.
### Indukčné brzdy
Samotné kotúče sú ponorené v špeciálnom oleji. Jeho úlohou je zachytávanie a filtrovanie prachových častíc, ktoré vzniknú pri brzdení a taktiež aj chladenie brzdnej sústavy.
To ale nie je jediná unikátnosť na tomto prototype. Novinkou je použitie tzv. indukčnej brzdy, ktorá za pomoci magnetickej energie dokáže auto spomaliť aj bez potreby fyzického kontaktu medzi čeľusťami bŕzd a kotúčmi.
Takáto integrácia bŕzd podľa autorov prototypu vytvára výrobcom nové možnosti na efektívnejšie pracovanie s pohonným ústrojenstvom auta a taktiež na lepší manažment pneumatík.
Práve kolesá totiž majú byť ďalším dôležitým aspektom emisií vozidla. Moderné pneumatiky totiž obsahujú aj čiastočky recyklovanej gumy či plastov. Tie sa pri prevádzke postupne odlupujú a vytvárajú tak na povrchu vozovky a v ovzduší emisie mikroplastov. Avšak vďaka využitiu špeciálnych krytov kolies sú tieto emisie doslova vysávané z okolia.
### Kryty kolies fungujúce ako vysávače
Aerodynamické kryty kolies totiž vytvárajú podtlak. Následne dochádza k zachytávaniu emisií z pneumatík na konkrétnom mieste odkiaľ sú jednotlivé čiastočky smerované do filtračného systému. Z vozidla tak podľa [štúdie](https://www.dlr.de/content/en/articles/news/2022/03/20220928_zedu-1-the-world-s-most-environment-friendly-vehicle-in-operation.html) vychádza čistý vzduch. Jednotlivé komponenty boli otestované aj v reálnych podmienkach. Z výsledkov testov je zrejmé, že „vysávače“ na kolesách dokázali do rýchlosti 50 km/h odfiltrovať takmer všetky prachové čiastočky z pneumatík.
Pri vyšších rýchlostiach bola úspešnosť zachytenia nežiaducich čiastočiek 70 až 80%. V porovnaní s klasickým vozidlom tak došlo k výrazne nižšiemu dopadu na životné prostredie. Ďalším krokom celého projektu je vytvorenie potrebnej technológie spoločne s predstaviteľmi automobilového priemyslu a následné spustenie sériovej výroby. Je ale vysoko nepravdepodobné, že by sme podobné riešenie videli na autách spĺňajúcich emisnú normu Euro 7 už od jej spustenia v roku 2025.
Celému projektu navyše verí aj nemecká vláda. Ministerstvo hospodárstva, práce a cestovného ruchu Bádenska-Württemberska investovalo do projektu až šesť miliónov eur. Prioritou má byť predovšetkým ochrana zdravia a životného prostredia.
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.