Tlak v pneumatikách vs. brzdná dráha: Vysoký tlak nie je zdravý! / Servis
S potrebou šetrenia gramov CO2 predpisujú výrobcovia automobilov pre niektoré svoje modely vyšší tlak v pneumatikách. Je to vôbec rozumné? Rozhodli sme sa to zistiť na vlastnej koži.
Vydané Text: Juraj Hrivnák
Správny tlak v pneumatikách závisí od niekoľkých faktorov – od hmotnosti vozidla a konštrukcie pneumatiky až po želané jazdné vlastnosti. Tlak totiž priamo ovplyvňuje veľkosť styčnej plochy dezénu s vozovkou. Čím je vyšší, tým sa pneumatika viac „zaguľatí“ a styčná plocha sa zmenší, zároveň však klesne aj jej valivý odpor, pretože vysoký tlak vzduchu nedovolí pneumatike sa pri odvaľovaní tak zdeformovať a práve pri deformácii dochádza k strate energie.
Vyšší tlak teda šetrí palivo a CO2, zároveň treba povedať, že prehustená pneumatika má vyššiu odolnosť voči akvaplaningu (menšia plocha pri danom zaťažení znamená vyšší tlak a teda lepšiu schopnosť vytlačiť spod seba vodu).
Nižší tlak zas zväčšuje styčnú plochu, ale zároveň „zmäkčuje“ pneumatiku, čo vodič pocíti najviac pri reakciách na pokyny volantom. Pod istou úrovňou už tlak dezénu na vozovku nie je rozložený rovnomerne – stred behúňa sa prepadá do vnútra a jazdíme viac po bočniciach, čím sa prehrievajú a dlhodobá takáto jazda môže viesť k úplnej deštrukcii pneumatiky. Preto sa dlhodobá jazda s podhustenými pneumatikami prejaví v lepšom prípade na opotrebovaných krajoch dezénu a jazda s prehustenými pneumatikami s opotrebovaným stredom dezénu.
Kedysi vs. teraz
Dlho navrhovali správny tlak v pneumatikách samotné automobilky pri vývoji jednotlivých modelov. Inžinieri našli dôslednými testami optimálny kompromis medzi dobrými jazdnými vlastnosťami a životnosťou plášťov. Tento tlak ste potom našli na štítku niekde na vašom aute. Skúsenosti hovoria, že auto s hmotnosťou cca 1,5 tony je väčšinou spokojné s tlakom okolo 2,3 bar v jeho pneumatikách.
V posledných rokoch však čoraz častejšie vídavame autá s touto hmotnosťou a predpísaným tlakom 2,5 či dokonca 2,7 bar. Najväčší zaznamenaný extrém bol športový hatchback s hmotnosťou 1,6 tony s predpísaným tlakom v pneumatikách až 3,2 bar! Prím už evidentne nehrajú jazdné vlastnosti a komfort, ale čo najnižšia spotreba paliva.
S privysokým tlakom sa stretávame pri nových autách alebo niekedy aj po prezúvaní, kedy niektoré pneuservisy pneumatiky prehustia „pre istotu“. Bežne sa však stáva, že vodiči jazdia aj na podhustených pneumatikách. Postupné strácanie tlaku je úplne prirodzený jav, pretože atómy kyslíka sú maličké a postupne prenikajú pórmi pneumatiky. Tlak v pneumatikách ovplyvňuje aj počasie a okolitá teplota. Ak sa prudko ochladí, klesne vám aj tlak v pneumatikách. Väčšina šoférov ho však nekontroluje vôbec.
Vyskúšali sme za vás
Preto sme sa rozhodli kvantifikovať, prečo je to chyba a prečo by ste sa o tlak mali zaujímať. A zároveň sme chceli zistiť, aký veľký kompromis na bezpečnosti predstavuje privysoký tlak v pneumatikách pre ušetrenie pár gramov CO2.
Zobrali sme teda dve odlišné autá: staršie BMW M3 na letných športových pneumatikách a novú Cupru Leon s moderným ABS na zimných pneumatikách a pomocou presnej telemetrie sme začali porovnávať. Okamžite sa potvrdilo, čo sme tušili: primeraný tlak dokáže znížiť brzdnú dráhu. Ako sme postupne z 2,9 bar znižovali tlak, najmä na novom aute sa brzdné dráhy výrazne skracovali. Letné športové pneumatiky s tuhou konštrukciou mali oveľa konzistentnejšie výsledky v brzdení.
S postupným znižovaním tlaku sa pod hranicou 2,3 bar ukazovalo oveľa väčšie plávanie oboch áut pri zmene smeru. Pri hustení na 1,5 baru to bolo priam nebezpečné – autá na riadenie reagovali s výrazným oneskorením, zadná časť sa nepríjemne vlnila a auto strácalo pri zmene smeru stabilitu. V prípade letných pneumatík sa dokonca predĺžila aj brzdná dráha – keď sa využívajú iba bočnice, celková styčná plocha pneumatiky je menšia.
Najväčší rozdiel sme však namerali na Cupre Leon, kde pri brzdení zo 130 km/h sa medzi tlakom 2,9 bar a ideálnym 2,3 bar skrátila brzdná dráha až o 4 metre! Nevieme ako vy, ale my by sme radšej spotrebovali o pár deci paliva naviac ako keby sme mali nedobrzdiť!
Ako sme merali
Na presné meranie sme použili telemetriu RaceBox. Začínali sme s tlakom 2,9 bar pri zahriatych pneumatikách a brzdách a postupne sme tlak znižovali na 2,6, ideálnych 2,3, mierne podhustených 2,0 a potom extrémne podhustených 1,5 bar. Brzdili sme zo 140 km/h, pričom telemetria zaznamenávala brzdnú dráhu zo 130 km/h. Na každom aute a pri každom tlaku sme robili aj slalom a vyhýbacie manévre, aby sme si zaznačili, ako sa auto správa. Cupra Leon mala totiž najnižšiu brzdnú dráhu s podhustenými pneumatikami, avšak jej ovládateľnosť bola už pri tomto tlaku katastrofálna.
Nové pneumatiky Continental UltraContact a Continental PremiumContact 7: bezpečné sú všetky, každý model však vyniká špecializáciou. Vďačia za to použitej zmesi i dizajnu dezénu.
Rada redakcie na záver
Pravidelne si kontrolujte tlak vo vašich pneumatikách, najmä po výraznejšej zmene počasia. Čo sa týka hodnoty správneho tlaku – ak sa budete držať tlakmi predpísanými na štítku vášho auta, určite nič nepokazíte, pretože takto bolo auto schválené do premávky. Drobné korekcie však nemusia byť na škodu s ohľadom na to, ako chcete auto používať. Pri športovej jazde alebo jazde na okruhu sa z tlaku v pneumatikách stáva doslova alchýmia, ale to je už na úplne inú debatu.