Bude ich dosť! Budúcnosť nabíjacej siete ZSE Drive

Počet nabíjacích staníc, respektíve ich nedostatok, je stále obľúbenou témou najmä pod príspevkami na sociálnych sieťach týkajúcich sa elektromobility. Ako je to naozaj? A čo nás čaká v budúcnosti? Pýtali sme sa Rastislava Žemberyho zo ZSE.

Vydané  Text: 

Nástup bol pred rokmi pomalý a opatrný, ale v momente, keď bolo jasné, že Európska únia to s elektromobilitou myslí vážne, nabíjačiek začalo pribúdať. A táto tendencia sa nemení. Naopak – rastie. Je dôležité povedať, že nielen počet nabíjačiek je dôležitý, ale aj ich rýchlosť. Jedna rýchla nabíjačka totiž za daný čas môže obslúžiť viac áut než dve pomalé.

Ako na tom sme?

ZSE Drive je u nás najväčší prevádzkovateľ nabíjacích staníc, preto sme sa na detaily pýtali Rastislava Žemberyho, produktového manažéra ZSE pre e-mobilitu. Dokopy má ZSE na Slovensku zatiaľ 136 verejných nabíjacích lokalít. Na niektorých lokalitách je možné nabíjať viac elektromobilov naraz – majú viac nabíjacích bodov. Dokopy ich máme na Slovensku 390 – z toho 249 AC nabíjacích bodov, 81 DC (50 kW) nabíjacích bodov a 60 ultrarýchlych nabíjacích bodov s výkonom od 75 do 350 kW. Ich rozmiestnenie závisí od niekoľkých faktorov. „ZSE Drive monitoruje počet obyvateľov a registrovaných elektrických áut v okrese, intenzitu využívania priľahlých nabíjacích staníc a v prípade tranzitnej lokality, akou je napríklad odpočívadlo na diaľnici, aj intenzitu premávky. Nové nabíjačky môžeme najskôr očakávať na miestach, kde vie majiteľ elektromobilu skĺbiť nabíjanie s krátkodobým parkovaním. To znamená obchodné domy, reštaurácie a podobne,“ hovorí Rastislav Žembery.

ZSE 2

A čo rezidenti?

Rezidenčné nabíjanie je (aspoň zatiaľ) trochu komplikovanejšie, pretože tu sa už musia do projektu zapojiť aj samosprávy a mnohé z nich zatiaľ problematiku elektromobility neriešia. Rastislav Žembery pripomína, že „takéto lokality boli doteraz budované iba v rámci už ukončeného európskeho projektu Urban-E, ktorý bol zameraný špecificky na mestské nabíjanie v Bratislave. Ďalšie rezidenčné zóny na sídliskách by mohli pribudnúť z plánu obnovy, ktorý sa oneskoril, a ktorý by mal byť zo strany Ministerstva hospodárstva spustený v prvom kvartáli 2023.“

Inzercia

Inzercia

Tu je potrebné dodať, že rastie počet elektromobilistov, ktorí už majú nabíjanie vyriešené doma, a teda sa nepotrebujú toľko spoliehať na verejné nabíjacie stanice. Možnostiam domáceho nabíjania sa budeme venovať v jednom z ďalších článkov.

Vyšší nabíjací výkon

Popri stavbe nových nabíjacích staníc myslí ZSE Drive aj na zlepšovanie tých starých. Niekdajší štandard 50 kW už dnes nestačí – väčšina elektromobilov zvládne nabíjanie s maximálnym výkonom viac než 100 kW. Vybrané 50 kW stanice sa teda už začiatkom roka 2023 vymenia za stanice s výkonom 110 kW a s rýchlonabíjaním pre dve vozidlá súčasne, pričom ak bude pripojené len jediné vozidlo, môže využiť výkon celých 110 kW. Pôjde napríklad o nabíjaciu stanicu McDonalds Banská Bystrica, ale aj o stanice v Trenčíne, v Mlynskej doline pri OC Cubicon a ďalšie. Pre ZSE Drive je však už pri stavbe nových staníc štandardom výkon 150 kW, čo moderným elektromobilom umožňuje dobitie z 20 na 80 % za cca 20 minút.

ZSE Drive pozorne sleduje aj obsadenosť už existujúcich nabíjacích bodov a v prípadoch, ktoré sa blížia k plnej obsadenosti, plánuje ich ďalšie rozšírenie. Reč je napríklad o tranzitnej lokalite Beladice, ale aj o obľúbenom obchodnom centre Nivy v Bratislave.

ZSE 2

Čo nás čaká?

Plány do budúcna sú ambiciózne. „Chceme spustiť časť z úplne nových 14 ultrarýchlych nabíjacích hubov, ktoré pripravujeme v rámci projektu Connect-E. Každý z hubov bude vybavený štyrmi konektormi schopnými súčasne poskytovať výkon 150 kW, spolu teda 600 kW na každý nabíjací hub. V týchto lokalitách budeme osádzať nabíjacie stanice s výkonom 300 kW, čo bude zároveň maximálny dostupný výkon pre jedno vozidlo. Okrem týchto lokalít chceme spustiť viacero úplne nových lokalít v obchodných zónach, na hlavných, avšak doteraz nepokrytých tranzitných ťahoch, ako aj realizovať spomínané rozšírenia existujúcich lokalít. Spoločnosť ZSE Drive je pripravená podporiť bezproblémový rýchly prechod na elektrinu ako hlavný pohon v osobnej doprave,“ hovorí Rastislav Žembery.

Čo sa týka konektorov, ZSE Drive sa plánuje zamerať výlučne na konektor CCS2, na ktorý v Európe prešla už aj Tesla. Predstavuje totiž európsky štandard a navyše konektor Chademo má na väčšine lokalít využitie iba do 5 %. Môžeme sa teda tešiť na praktický nárast vysokorýchlostných nabíjacích bodov, keďže doteraz sa bežne stávalo, že jeden z voľných konektorov bol Chademo, no žiaden z európskych elektromobilov ho nedokáže využiť.

Inzercia

Inzercia

Prečítajte si aj:


Oplatí sa ešte nabíjať?
Nabíjanie vs. tankovanie: Oplatí sa ešte nabíjať?

Juraj Hrivnák


Väčší komfort

Čoraz častejšie skloňovaným je systém Plug&Charge. O čo ide? V skratke – nepotrebujete žiadnu aplikáciu, ani nabíjaciu kartu. Vozidlo sa po pripojení k stanici automaticky autentifikuje a spustí nabíjanie, pričom vám raz mesačne príde faktúra. Je to komfortné, veľmi bezpečné a lákavé a ZSE Drive je z hľadiska backendu aj nabíjacích staníc pripravené na zavedenie tohto protokolu. Zatiaľ je však problém skôr v samotných autách. Nie všetky umožňujú jednoducho vybrať poskytovateľa elektrickej energie v infotainmente, takže sa môže stať, že zákazník bude vozidlom automaticky posielaný na továrensky nastaveného poskytovateľa, ktorým bude napríklad automobilka. „ZSE Drive preto počká až do systematického, právneho a procesného nastavenia celého ekosystému. Nejde nám o to, aby sme spustili službu pre majiteľov jednej či dvoch značiek vozidiel.“

ZSE 2

Ku komfortu nabíjania patrí aj bezproblémový roaming. „ZSE Drive je v tomto prípade pripravená uzavrieť domáci roaming s každým relevantným prevádzkovateľom infraštruktúry na Slovensku. Aktuálne máme dostupný roaming so spoločnosťou Greenway, Slovnaft/MOL a naši zákazníci môžu nabíjať aj na nabíjacích staniciach obchodného reťazca Lidl. So spoločnosťou eJoin sa radi prepojíme, avšak je potrebné, aby sa spoločnosť eJoin zaregistrovala v nabíjacom hube Hubject, kde roamuje väčšina poskytovateľov nabíjania v strednej Európe,“ dodáva Rastislav Žembery.

Ako vidieť, o budúcnosť nabíjacej siete netreba mať obavy, pretože kde je dopyt, tam rastie aj ponuka. Z výsledkov štatistík predaja automobilov za minulý rok je jasné, že predaj elektromobilov neustále rastie. Proporčne teda bude rásť aj nabíjacia sieť

Zdroje:  auto motor a šport č. 3/2023







Inzercia

Inzercia