Budú môcť ochrnutí ľudia šoférovať? Nové technológie napredujú a mieria práve sem
Technológie ovládania počítačov mysľou a očami nie sú žiadne sci-fi, môžete si ich vyskúšať aj na svojom mobile.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
### Hendikepovaných za volantom nemožno zovšeobecňovať Dôvodov, prečo sa ľudia dostanú na invalidný vozík alebo lôžko, je nesmierne veľa. Niektorí stratia schopnosť ovládať svoje svaly v dôsledku rozširujúcej sa choroby, jedná sa napríklad o známe ALS (amyotrofická laterálna skleróza), iní v dôsledku úrazu stratia čiastočne alebo úplne schopnosť pohybovať sa. Tak, ako sú rozličné dôvody hendikepu, rovnako rozmanité sú aj jeho dôsledky. Mnohí ľudia s paralyzovanými dolnými končatinami môžu s pomocou špeciálneho vybavenia šoférovať automobil a žiť tak relatívne plnohodnotný „šoférsky život“.
### Technológie pre ovládanie počítača bez rúk Technológie napredujú skokmi dopredu a už dnes poznáme také, ktoré umožňujú napríklad reč, hoci samotný človek nie je schopný vypovedať ani jediné slovo. Hlasové syntetizátory, rôzne pomôcky pre dosahovanie určitej úrovne mobility pomocou elektricky poháňaných vozíkov a funkcie hlasového ovládania počítačov sú mimoriadnymi každodennými pomocníkmi. Čoraz častejšie počujeme a čítame o technológiách, ktoré umožňujú používanie počítačov iba s pomocou očí alebo dokonca mysle. Ovládanie mobilného telefónu pomocou očí si môžete vyskúšať aj vy, v obchode Google Play si zadarmo stiahnete aplikáciu EVA Facial Mouse, ktorá dokáže sledovať a rozpoznať pohyb vašich očí a ovládať nimi celé prostredie systému Android. Vyskúšajte to, nepochybne vás technológia milo prekvapí.
O značný kus ďalej pokročila technológia ovládania počítača, respektíve mobilného telefónu, prostredníctvom mysle. Vyzerá to skoro ako šarlatánstvo a podvod, lenže veda, našťastie, nie je závislá na tom, či jej niekto verí alebo nie. Technológia sa volá brain-computer interface (BCI) a pomocou elektród prilepených na hlave „pacienta“ rozpoznáva, na čo práve myslí. Ak sa zistené signály zhodujú s tými, ktoré sú definované v knižnici programu, vykoná sa pohyb kurzora na displeji mobilu. Takýmto spôsobom vedia aj celkom paralyzovaní ľudia ovládať mobilný telefón, vyhľadávať a sledovať videá na YouTube, písať správy alebo hrať jednoduchšie hry. ### Ovládanie auta mysľou nemusí byť sci-fi, ale… Uvažujme nad budúcnosťou technológie BCI. Ak by bola odozva počítača a celého systému okamžitá a presná, mohli by sme zvažovať jej použitie v automobiloch? Jedná sa o otázku, ktorej zodpovedanie by si vyžadovalo vysoko odborný prístup, rozpoznanie každého detailu problematiky, precíznu identifikáciu problémov a implementovanie ich jednoznačných riešení. V prvom rade by sa vývojári takéhoto systému na riadenie vozidla museli vysporiadať s nasledovnými výzvami: * paralyzovaní vodiči by museli byť schopní nielen šoférovať, ale aj zabezpečiť bezpečný nástup do vozidla a výstup z neho; * hendikepovaní ľudia by museli absolvovať špeciálne vodičské kurzy, ktoré by zohľadnili všetky špecifiká takejto jazdy (kto by ich definoval?); * riadenie vozidla nie je iba rozbiehanie, zastavovanie a zmena smeru jazdy. Vývojári by stáli pred výzvami, ako spoľahlivo zabezpečiť jemné otočenia volantom, rýchle podnety, úroveň stlačenia akceleračného a brzdového pedála; * ako fungujú hemisféry počas šoférovania? Sme schopní jazdiť takmer automaticky, pretože nad stláčaním plynu, brzdy a spojky už ani neuvažujeme. Ak by vodič musel nad všetkým rozmýšľať bez prestávky a každý detail si vizualizovať, nebola by to priveľká záťaž na mozog a pozornosť?; * bola by cena takýchto vozidiel akceptovateľná pre trh?; * boli by potrebné špeciálne vyrobené automobily alebo by bolo možné takto vybaviť aj už existujúci automobil s automatickou prevodovkou?; * a mnohé ďalšie. Zdá sa, že technológie ovládania zariadení a počítačov pomocou zraku, svalových sťahov alebo mysľou sú výhodné v malom rozsahu, ale pri snahe aplikovať ich pri šoférovaní automobilu by bolo prekážok a náročných výziev priveľa. Lenže to isté si ľudia mysleli aj vtedy, keď vznikol prvý automobil a málokto si vedel predstaviť, že vymení svojho koňa za akúsi zvláštnu hlučnú bričku, ktorá má páky, pedále a volant.
Ak uvažujeme o individuálnej mobilite paralyzovaných ľudí, oveľa viac ako nad ich „vlastnoručným“ šoférovaním by sme sa mali uberať cestou podpory samojazdiacich automobilov. Veľmi zaujímavú víziu takéhoto sveta pred časom zverejnil istý tvorca videí, ktorí spojil automobil Tesla Model S s nevidiacim hudobníkom. Najlepšie na tomto videu bolo, že sa jednalo o niečo celkom reálne, pretože už dnes dokáže Tesla Model S plnohodnotne zvládať bežnú premávku. Horšie by to bolo s orientáciou samotného nevidiaceho hudobníka v priestore po vystúpení z auta, ktorý mu je celkom neznámy.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Poradňa
Oplatí sa byť verný? Porovnali sme vernostné programy sietí čerpacích staníc
Siete čerpacích staníc si vedia uctiť zákazníka nielen peknými priestormi a doplnkovými službami, ale aj odmeňovaním za časté nakupovania. Majú však praktický zmysel? Zisťovali sme to za vás.
Slovnaft Move má jeden rok a stotisíce spokojných zákazníkov
Rok úspešného spojenia vernosti a výhod. Program Slovnaft Move oslavuje prvé narodeniny a jeho aplikáciu si stiahlo už vyše 600-tisíc zákazníkov.
V čom sú jeho výhody a prečo by ste si mali stiahnuť apku aj vy?Novinka
ORLEN spustil mobilnú aplikáciu s vernostným programom
Sieť čerpacích staníc ORLEN spustila mobilnú aplikáciu, ktorá zákazníkom ponúka výhody ako vernostný program a navigáciu do vybranej čerpacej stanice.
Vyberáme najlepšiu verziu
Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň
Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!
Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX!AKTUÁLNE: Jozef Kabaň končí v Európe. Jeho ďalšie kroky povedú do Číny!
Slovenský dizajnér Jozef Kabaň po rokoch mení pôsobisko. Tentokrát však neprechádza do žiadnej európskej automobilky.
Po dohode s koncernom SAIC sa stáva viceprezidentom Globálneho dizajnového centra. Stane sa tak súčasťou dizajnového tímu automobilky MG.Poslušný sluha / TEST SEAT Ateca 1.0 TSI + kalkulácia financovania
Stačí na každodenné povinnosti trojvalec pod kapotou, alebo ho treba širokým oblúkom v cenníku obchádzať?
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 5/2024Elektromobilita so ZSE Drive
Nabíjanie ako firemný benefit?
Existuje mnoho druhov motivácie zamestnancov. Jedným z nich môže byť aj komplexný program nabíjania elektromobilu tak doma, ako aj v práci.
Aktuálne
Štát preplatí autoškolu mladým dospelým. Zistite, či aj vám a stiahnite si žiadosť
Rezort práce, sociálnych vecí a rodiny na tento účel vyčlenil pol milióna eur.
Na preplatenie priamych aj súvisiacich nákladov majú nárok mladí dospelí v troch skupinách kritérií.AKTUALITA
Kupujete benzínové auto namiesto elektrického? Vo Francúzsku zaplatíte pokutu
V nasledujúcich rokoch môžeme očakávať prílev jazdených vozidiel z Francúzska, o ktoré tam nebude už viac záujem.
Francúzov čakajú veľké zmeny.AKTUALITA
Únia zníži emisie do roku 2040 o 90 percent! Čo to znamená pre dopravu?
Ako v praxi budú tieto zmeny vyzerať a nakoľko sú reálne?
Odhady nevyzerajú vôbec priaznivo