Viete, ako funguje diferenciál? Vďaka tomuto videu ho pochopíte okamžite a dokonale

Keby nebolo diferenciálu, dodnes by sme jazdili tridsiatkou a nemali by sme nad svojimi autami kontrolu. Ako ale tento diferenciál vlastne funguje? Pozrite si toto video staré polstoročie, práve z neho sa dozviete všetko potrebné.
Vydané  Text: 

VIDEO: Ako funguje diferenciál a prečo je tak dôležitý?
Keď ešte počítače nevedeli pripravovať pestré farebné animácie, vedeli filmári oveľa praktickejšie a zrorumiteľnejšie vysvetľovať princípy mechanizmov a ich funkčnosť. Dobrou ukážkou tohto tvrdenia je video o tom, ako funguje diferenciál v automobiloch. Diferenciál je pre funkčnosť automobilov priam nevyhnutný, pretože umožňuje, aby sa jedno koleso točilo rozdielnou rýchlosťou ako druhé na rovnakej náprave. Vďaka tomu vieme prejsť zákrutou, prípadne zdolávať terén. Moderný diferenciál je už oveľa komplikovanejšia súčiastka ako tá predvedená na starom filme, systém elektronického diferenciálu zmenil veľmi veľa. Princíp jeho funkčnosti je však viacmenej rovnaký a pre automobily pritom tak dôležitý!

Videonavigácia?: Skúsili sme

Téma náprav je aktuálna stále viac - niektoré značky šetria a prechádzajú zo sofistikovanejších riešení na jednoduchšie. Pozrite si rozdiely medzi nimi.

Podstatou myšlienky, ktorá stála pri zrode diferenciálu, je nasledovný predpoklad: keď automobil prechádza cez zákrutu, kolesá na vnútornej strane oblúka prekonávajú menšiu vzdialenosť, zatiaľ čo tie vo vonkajšom oblúku väčšiu. To znamená, že tie vnútorné (teda ľavé alebo pravé podľa smeru zákruty) sa musia točiť pomalšie. V minulosti, keď si s týmto problémom konštruktéri nevedeli poradiť, napájali na motor iba jediné koleso na celom vozidle. To však, celkom prirodzene, nebolo ideálne riešenie. Problém bolo už len prechádzanie cez mierny terén. Keď sa toto jediné koleso dostalo do vzduchu, stál s ním aj celý automobil. Moderný elektronický diferenciál je podobný tomu jednoduchému, umožňuje však priebežnú zmenu nastavení pre lepšiu kontrolu kolies a tak aj celého podvozka. Dnes poznáme diferenciál otvorený a samosvorný, väčšina áut s predným pohonom pracuje s otvoreným diferenciálom.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.