Fotogaléria:Mitsubishi Outlander GT Prototype
SUV s vodíkovým pohonom ukázalo svoje schopnosti na trase dlhej 2 383 km. Na verejných cestách v bežných podmienkach.
Dvaja vodíkoví priekopníci posunuli jazdu bez emisií v reálnej premávke na novú úroveň, keď s automobilom Hyundai ix35 Fuel Cell absolvovali 2 383 kilometrov za 24 hodín. Arnt-Gøran Hartvig (športový vedec) a Marius Bornstein (fyzik) jazdili celý čas nepretržite po verejných cestách v Nemecku, pričom ich automobil poháňaný palivovým článkom na vodík vypúšťal do ovzdušia iba vodnú paru.
Na dosiahnutie tejto vzdialenosti absolvovali dvaja Nóri vyše 300 kilometrov dlhú trasu medzi vodíkovou čerpacou stanicou Vatenfall v HafenCity v Hamburgu a vodíkovou stanicou Shell na Sachsendamm v Berlíne. Tankovanie vozidla trvalo vždy iba 3 minúty, čo umožnilo vodičom maximálne predĺžiť prejdenú vzdialenosť.
Zvolená trasa zahŕňala jazdu v meste, ako aj rýchlu jazdu po diaľnici, čím demonštrovala spôsobilosť automobilu Hyundai ix35 Fuel Cell na každodenné používanievo všetkých situáciách. _„Chceli sme vidieť, čo dokáže kombinácia najmodernejšieho automobilu poháňaného palivovým článkom a vodíkovej čerpacej stanice. Výsledok je ohromujúci,“_ uviedol tím po skončení jazdy.
Inzercia
Táto jazda dvoch eko pionierov predstavuje najnovšie zo série pôsobivých podujatí, ktoré demonštrujú potenciál technológie pohonu automobilu palivovým článkom. Už v júni minulého roka toto duo vodičov vytvorilo s automobilom Hyundai ix35 Fuel Cell rekord v dojazde – 700 kilometrov na jednu nádrž vodíka. Pritom absolvovalo trasu z Osla do Monaka, tankujúc výlučne na súčasných vodíkových staniciach pozdĺž trasy dlhej 2 260 kilometrov.
Hyundai ix35 Fuel Cell poháňa elektromotor s výkonom 100 kW (v prepočte 136 k), ktorý mu umožňuje dosahovať maximálnu rýchlosť 160 km/h. Zdrojom elektrickej energie je palivový článok s výkonom 100 kW, ktorý rekombináciou vyrába z vodíka elektrickú energiu, pričom z výfuku ako odpadový produkt uniká do ovzdušia iba vodná para. Prebytočná elektrická energia, nespotrebovaná na pohon elektromotora, sa akumuluje v lítiovo-iónovej polymérovej batérii s kapacitou 24 kWh. Na jednu náplň vodíka (5,64 kg) v tlakových nádržiach má automobil normovaný dojazd takmer 600 kilometrov. Viac informácií o inovatívnej technológii pohonu palivovým článkom Hyundai nájdete na: [www.fuelcell.eu](http://www.fuelcell.eu/en/).