PRVÝ TEST BMW X1 xDrive23d (2023): Aj v nafte jazdí ako elektromobil, interiér je doslova skvelý
Máme za sebou prvé stovky kilometrov s BMW X1 xDrive23d tretej generácie. Hoci sme novinku spoznali naživo už pred niekoľkými týždňami na exkluzívnej premiére v bratislavskom showroome, kde nám ju osobne predstavil Oliver Rademacher, generálny riaditeľ spoločnosti BMW Slovenská republika, až táto skúsenosť spoza volantu nám odhalila pravý charakter nového vozidla. Na nasledujúcich riadkoch sumarizujeme inovácie, ktoré kompaktné SUV prinieslo a dôvody, pre ktoré môže byť solídnym konkurentom aj pre väčšie esúvečka.
Vydané Text: Redakcia
Interiér: nedajte sa odradiť minimalizmom
Nové BMW X1 má to, čomu hovoríme „wow efekt“. Doteraz som mal za to, že interiéry značky BMW zaostávajú za Mercedesom, Audi aj Jaguarom, pretože nedržia krok s dobou. Nové generácie vozidiel tejto značky sú už iné, výrazne modernejšie a využívajú minimalizmus. Adaptácia dotykových displejov zastupujúcich mechanické ovládače má aj svoje proti, ale v prospech BMW hraje dôraz na jednoducho ovládania klimatizácie (tá sa ovláda až na malú výnimku len cez obrazovku) a vytiahnutie dôležitých funkcií do mechanických tlačidiel na stredovej konzole. Kuriózne je, že na stredovej konzole – vysutej lakťovej opierke – je aj tlačidlo výstražného osvetlenia, je tak hneď po ruke. Veľmi nás potešilo, že keď sme nastúpili do interiéru, auto okamžite interagovalo s mobilným telefónom vo vrecku, hoci nikdy predtým sme ich nespájali. Na centrálnej obrazovke sa zobrazila informácia, že v dosahu je nové mobilné zariadenie s otázkou, či ho chcem pripojiť. Žiadne nastavovanie, vyhľadávanie v menu, stačilo udeliť na mobile povolenie k prístupu cez Bluetooth a vybrať si, či chceme používať aj Android Auto. Mobil si potom odložíte do vertikálneho držiaka, ktorý má zabudovanú bezdrôtovú nabíjačku, takže displej máte neustále na očiach a už naozaj nemáte dôvod brať počas jazdy mobil do ruky. Bez problémom sa sem zmestí aj 7-palcový smartfón, takže nemáme ani najmenší dôvod na kritiku.Jazdné vlastnosti BMW X1 xDrive23d: kultivovane aj s 200 naftovými koňmi
Prvé kilometre na za volantom nového BMW X1 ešte nedávajú možnosť spoľahlivo porovnať novú generáciou s tou predchádzajúcou. Získali sme ale prvé dojmy, ktoré sú pre X1 veľmi priaznivé. Tak v prvom rade je to pocit, že šoférujete oveľa väčšie auto. Nepochybne tento dojem vznikol vďaka vzdušnému priestrannému interiéru, no počas jazdy si môžete všímať predovšetkým pôsobivú stabilitu na ceste a neutrálny podvozok, ktorý dáva možnosť šoférovať takmer akýmkoľvek štýlom.Elektrické BMW X1 sa volá BMW iX1
Spočiatku je na výber spomedzi dvojice benzínových a dvoch naftových motorov. Tie sú štandardne prepojené so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou Steptronic a ich výkon sa v závislosti od modelu dostane na vozovku buď prostredníctvom predných kolies, alebo inteligentného systému pohonu všetkých kolies BMW xDrive. Po tomto štartovacom kvartete bude bezprostredne nasledovať plne elektrický model BMW iX1 xDrive30, uvádza BMW vo svojej tlačovej správe. Elektrická verzia nesie názov BMW iX1 xDrive30 a ide o prvý elektromobil s pohonom všetkých kolies, ktorý automobilka predstavila v segmente kompaktných prémiových vozidiel, zároveň tretím vozidlom značky z kategórie SAV s čisto elektrickým pohonom. Aj v prípade BMW iX1 sa stal dizajnérom zvuku BMW IconicSounds Electric známy a oceňovaný Hans Zimmer, ktorého môžete poznať najmä ako tvorcu filmovej hudby (Nolanova trilógia o Batmanovi, Inception, Interstellar, No Time To Die, Blade Runner 2049 a mnohé ďalšie). Postupne budú v predaji nasledovné motorizácie nového BMW X1: BMW X1 sDrive18i:- Trojvalcový benzínový motor, sedemstupňová dvojspojková prevodovka Steptronic.
- Objem: 1 499 cm3. Výkon: 100 kW (136 k) pri 4 400 – 6 500 ot./min.
- Max. krútiaci moment : 230 Nm pri 1 500 – 4 000 ot./min.
- Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 9,2 sekundy.
- Najvyššia rýchlosť: 208 km/h.
- Kombinovaná spotreba paliva podľa cyklu WLTP: 7,0 – 6,3 l/100 km.
BMW X1 xDrive23i:
- Štvorvalcový radový benzínový motor, 48 V mild hybridná technológia, sedemstupňová dvojspojková prevodovka Steptronic, pohon všetkých kolies BMW xDrive.
- Celkový systém pohonu: Výkon: 160 kW (218 k). Krútiaci moment: 360 Nm.
- Spaľovací motor BMW TwinPower Turbo:
- Objem: 1 998 cm3.
- Nominálny výkon: 150 kW (204 k) pri 5 000 – 6 500 ot./min.
- Nominálny krútiaci moment: 320 Nm pri 1 500 – 4 000 ot./min.
- Elektrický motor:
- Nominálny výkon: 14 kW (19 k).
- Nominálny krútiaci moment: 55 Nm.
- Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 7,1 sekundy.
- Najvyššia rýchlosť: 233 km/h.
- Kombinovaná spotreba paliva podľa cyklu WLTP: 7,2 – 6,5 l/100 km.
BMW X1 sDrive18d:
- Štvorvalcový radový naftový motor, sedemstupňová dvojspojková prevodovka Steptronic.
- Objem: 1 995 cm3. Výkon: 110 kW (150 k) pri 3 750 – 4 000 ot./min.
- Max. krútiaci moment: 360 Nm pri 1 500 – 2 500 ot./min.
- Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 8,9 sekundy.
- Najvyššia rýchlosť: 210 km/h.
- Kombinovaná spotreba paliva podľa cyklu WLTP: 5,5 – 4,9 l/100 km.
BMW X1 xDrive23d:
- Štvorvalcový radový naftový motor, 48 V mild hybridná technológia, sedemstupňová dvojspojková prevodovka Steptronic, pohon všetkých kolies BMW xDrive.
- Celkový systém pohonu: Výkon: 155 kW (211 k). Krútiaci moment: 400 Nm.
- Spaľovací motor BMW TwinPower Turbo:
- Objem: 1 995 cm3.
- Nominálny výkon: 145 kW (197 k) pri 4 000 ot./min.
- Nominálny krútiaci moment: 400 Nm pri 1 500 – 2 750 ot./min.
- Elektrický motor:
- Nominálny výkon: 14 kW (19 k).
- Nominálny krútiaci moment: 55 Nm.
- Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 7,4 sekundy.
- Najvyššia rýchlosť: 225 km/h.
- Kombinovaná spotreba paliva podľa cyklu WLTP: 5,3 – 4,8 l/100 km.
BMW iX1 xDrive30 (dostupné od novembra 2022):
- Piata generácia technológie elektrického pohonu BMW eDrive s jedným elektromotorom na prednej náprave a jedným vzadu, elektrický pohon všetkých kolies BMW xDrive.
- Výkon: 230 kW (313 k) pri 4 300 – 15 200 ot./min. (vrátane dočasného zvýšenia výkonu).
- Max. krútiaci moment systému: 494 Nm pri 0 – 4 300 ot./min.
- Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 5,7 sekundy.
- Najvyššia rýchlosť: 180 km/h.
- Spotreba elektrickej energie kombinovaná podľa cyklu WLTP: 18,4 – 17,3 kWh/100 km.
- Dojazd: 413 – 438 km podľa cyklu WLTP.
BMW X1 xDrive25e (dostupné od novembra 2022):
- Trojvalcový benzínový motor, plug-in hybridný systém s vysoko integrovanou elektrickou pohonnou jednotkou a lítium-iónovou vysokonapäťovou batériou piatej generácie, sedemstupňová dvojspojková prevodovka Steptronic, pohon všetkých kolies BMW xDrive.
- Systémový výkon: 180 kW (245 k). Systémový krútiaci moment: 477 Nm.
- Spaľovací motor:
- Objem: 1 499 cm3.
- Nominálny výkon: 100 kW (136 k) pri 4 000 – 6 500 ot./min.
- Nominálny krútiaci moment: 230 Nm pri 1 500 – 4 000 ot./min.
- Elektrický motor:
- Nominálny výkon: 80 kW (109 k). Nominálny krútiaci moment: 247 Nm.
- Výkon/spotreba/emisie:
- Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 6,8 sekundy.
- Najvyššia rýchlosť: 190 km/h.
- Najvyššia rýchlosť (elektrická): 140 km/h.
- Elektrický dojazd podľa cyklu WLTP: 78 – 89 km.
- Kombinovaná spotreba paliva podľa cyklu WLTP: 1,1 – 0,8 l/100 km.
- Kombinovaná spotreba elektrickej energie podľa cyklu WLTP: 18,2 – 16,4 kWh/100 km.
BMW X1 xDrive30e (dostupné od novembra 2022):
- Trojvalcový benzínový motor, plug-in hybridný systém s vysoko integrovanou elektrickou pohonnou jednotkou a lítium-iónovou vysokonapäťovou batériou piatej generácie, sedemstupňová dvojspojková prevodovka Steptronic, pohon všetkých kolies BMW xDrive.
- Systémový výkon: 240 kW (326 k). Krútiaci moment systému: 477 Nm.
- Spaľovací motor:
- Objem: 1 499 cm3.
- Nominálny výkon: 110 kW (150 k) pri 4 700 – 6 500 ot./min.
- Nominálny krútiaci moment: 230 Nm pri 1 500 – 4 400 ot./min.
- Elektrický motor:
- Nominálny výkon: 130 kW (177 k). Nominálny krútiaci moment: 247 Nm.
- Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 5,7 sekundy.
- Najvyššia rýchlosť: 205 km/h.
- Najvyššia rýchlosť (elektrická): 140 km/h.
- Elektrický dojazd podľa cyklu WLTP: 78 – 89 km.
- Kombinovaná spotreba paliva podľa cyklu WLTP: 1,1 – 0,8 l/100 km.
- Kombinovaná spotreba elektrickej energie podľa cyklu WLTP: 18,2 – 16,4 kWh/100 km.
Zdroje: AUTOVINY.SK