Aktualita

Keď emisné normy úradujú: Tieto autá si už po novom v Európe nekúpite

Na európskych trhoch, vrátane slovenského, končí predaj niektorých modelov. Dôvodom sú pritom emisné normy.

Vydané  Text: 

Koniec predaja niektorého modelu z portfólia automobilky nie je nič nezvyčajné. Zvyčajným dôvodom býva medzigeneračná výmena, prípadne veľmi malé predajné čísla. Aktuálne máme informácie o dvoch modeloch japonských automobiliek a jednej európskej. Vzhľadom na čoraz prísnejšie emisné normy možno očakávať stále viac „odchádzajúcich“ modelov. Ktoré to sú?

Fiat Tipo

Talianska automobilka Fiat sa rozhodla ukončiť predaj modelu Tipo na európskych trhoch. Oficiálnym vyjadrením automobilky je, že životný cyklus tohto modelu sa naplnil. Nástupca neexistuje, resp. nie je v plánoch . Od roku 2015 sa doteraz predalo celkovo 137 500 kusov modelu Tipo. Bol to cenovo dostupný a priestranný automobil pre širokú verejnosť.

Zákazníci mali na výber z karosárskych verzií ako hatchback, sedan, kombi a aj štýlovejšiu verziu Cross. Predával sa s benzínovými, naftovými aj mild-hybridnými motormi. Aktuálne sa predáva len ako skladové vozidlo. Podľa informácii z webovej stránky slovenského importéra je k dispozícii už len 6 vozidiel s cenou od 18 900 €. Avšak, mimoeurópske trhy, ako napríklad Turecko, o tento model neprídu. Jednak tam patrí k najžiadanejším modelom a bude sa tam naďalej vyrábať pre iné trhy.

Inzercia

Inzercia

Dizajn červeného talianskeho kombi sa nám dostáva čoraz hlbšie pod kožu

Suzuki Ignis

Začiatkom tohto mesiaca sme vám priniesli článok o rekordnom predaji Suzuki Jimny na domácom trhu. Toto malé kompaktné SUV sa istý čas predávalo aj na našom území. Jeho predaj skončil v roku 2023. Svojho „brata“ teraz nasleduje aj model Ignis, ktorý potichu odišiel z trhu ku koncu minulého roka. V obidvoch prípadoch boli „katom“ prísne emisné normy, ktoré japonská automobilka nestíhala plniť. U nás sa mu v predaji celkom darilo. V roku 2022 sa z neho predalo 105 kusov, v roku 2023 už 144 kusov a v prvých troch mesiacoch roku 2024 52 kusov.

Na oficiálnej webovej stránke Suzuki ho už ale nenájdete ako nový model v konfigurátore. Je k dispozícii len v 4 kusoch ako skladovka v Žiline a Malackách. Pre denník SME sa výkonný riaditeľ MSC Suzuki Slovensko Andrej Ilavský vyjadril, že Ignis a Jimny sme prestali predávať z dôvodu emisnej politiky EÚ. Určite prídu na trh nové modely, ale či niektorý bude mať pomenovanie Ignis, zatiaľ nevieme“.

Mazda 2

Poslednou „novinkou“ je koniec predaja Mazdy 2. Týka sa to modelu s benzínovým mild-hybridom. Na trhu pôsobila od roku 2014. Faceliftovaná verzia je na trhu od roku 2023. S informáciou o konci predaja prišiel britský web Autocar. Samotnú správu potvrdila pre auto.cz aj Markéta Kuklová z českého zastúpenia značky Mazda.

Inzercia

Inzercia

Podľa webovej stránky slovenského importéra je v predaji ešte 6 kusov Mazdy 2 ako skladového vozidla. Ide o výbavy Centre-line a Homuro s atmosférickým štvorvalcom s objemom 1,5 litra s výkonom 66 kW (90 koní). Ceny sú od 18 590 €. V tomto prípade existuje však nástupca. Tým je Mazda 2 Hybrid, ktorá je v podstate premenovaná Toyota Yaris Hybrid.

Žiaľ, spomínané modely nie sú určite poslednými, ktoré odídu, resp. budú nahradené ekologickejšími verziami. Podľa platných legislatív totiž hrozia na trhoch Európskej únie vysoké pokuty automobilkám, ktoré nebudú dodržiavať uhlíkové normy. Podľa informácii by v roku 2025 malo mať každé nové predané vozidlo maximálne 95 g/km CO2. Pri väčšom množstve bude vystavená pokuta. Klasický hybrid má približne 87 g/km CO2. Naftové alebo benzínové motorizácie, ktoré skončili, resp. končia s predajom, dosahovali emisie nad 100 g/km CO2. Napriek tomu bol však na trhoch o tieto motorizácie veľký záujem.

Hľadáte veľký rodinný van do 10 000 €? Týchto 5 modelov vedie v pomere cena/výkon


Inzercia

Inzercia