ZAUJÍMAVOSŤ
Najlepšie elektromobily podľa ADAC-u: Tesla už nie je kráľom strednej triedy! Žezlo prebrala Škoda
ADAC pravidelne aktualizuje zoznam testovaných elektromobilov. Prinášame vám prehľad tých najlepších v jednotlivých kategóriách.
Vydané Text: Redakcia (PK)
Na úvod treba povedať, že nejde o crash testy. Ide o klasické bodové hodnotenie známkami. Podobne, ako keď vám v škole hodnotili referát alebo esej. Pri týchto hodnoteniach sa bodujú obstarávacia cena a pomer cena/výkon. Nemecký ADAC otestoval desiatky elektromobilov v každej triede. Ukážeme vám víťaza a porazeného tej ktorej triedy.
Hodnotiaca stupnica vyzerá nasledovne: 0,6 – 1,5 = veľmi dobré / 1,6 – 2,5 = dobrý / 2,6 – 3,5 = uspokojivé / 3,6 – 4,5 = dostatočné / 4,6 – 5,5 = slabé. Ako dopadli v testoch a ktoré auto získalo prvýkrát v histórii známku „veľmi dobré“? Poďme sa bližšie pozrieť na jednotlivé triedy automobilov.
Mestské a malé automobily
Boj o popredné miesta je vždy enormný, no nie každý môže byť víťazom. Z tabuliek zverejnených ADAC-om sú kandidáti na popredných priečkach veľmi blízko sbea. Víťazom kategórie malé elektromobily sa stal FIAT 500e (42 kWh) vo výbave La Prima zo so známkou 2,3 za náklady na obstaranie a pomer cena/výkon. Celkovo dostal hodnotenie 2,4. Silné stránky: veľa zábavy z jazdy, dobrá hodnota za peniaze. Medzi slabé stránky je zaradený dojazd len 245 kilometrov, objem kufra iba 170 a po sklopení 470 litrov.
Inzercia
Na opačnom konci tabuľky skončil model Renault Twingo E-TECH Electric Packet s celkovou známkou 4,1. Za obstarávaciu cenu si odniesol známku 1,7 a pomer cena/výkon získal hodnotenie 2,9. Silné stránky: ideálne do mestskej premávky a pre starších ľudí. Slabé stránky: dojazd iba 150 kilometrov, žiadne rýchle nabíjanie/žiadne pripojenie CCS.
Najlepším mestským elektromobilom sa stal Hyundai Kona Elecktric (65,4 kWh) s celkovou známkou 2,0. Silné stránky: veľa zábavy z jazdy, dobrý priestor, dobrý pomer ceny a výkonu, dojazd 410 kilometrov v teste, vyvážený podvozok. Slabiny: nízka ťažná kapacita, zadné sklo bez ochrany proti privretiu, jednoduché materiály v interiéri.
Hlbokým sklamaním bola pre ACAD Dacia Spring Electric 65. V celkovom hodnotení získala známku 4,1. Prednosti: lacné na údržbu. Slabé stránky: nulová zábava z jazdy, slabá bezpečnosť, slabá výbava, priemerné materiály, dojazd len 185 kilometrov, malý komfort jazdy, len podmienečne vhodné pre detské sedačky, obmedzený priestor, dlhé nabíjacie časy.
Nižšia stredná trieda
Víťazom tejto kategórie sa stalo Volvo XC 40 Pure Electric so známkou 1,7. Silné stránky: vysoká úroveň bezpečnosti, výborná jazda, dojazd až 500 kilometrov, kvalitná výbava, povolené zaťaženie prívesu 1,5 tony, krátke nabíjacie časy. Slabiny: vysoká obstarávacia cena, málo citlivé až „bezcitné“ riadenie. Obstarávacia cena si odniesla známku 3,4.
Na opačnom konci skončila Honda e:Ny 1 s hodnotením 2,4. Silné stránky: dobrý jazdný výkon, trojfázové nabíjanie striedavým prúdom, rozsiahla výbava. Slabé stránky: mierny výkon nabíjania s jednosmerným nabíjaním, žiadne plánovanie trasy nabíjania, pretáčanie predných kolies pri prudkom zrýchľovaní, žiadne tepelné čerpadlo.
Stredná trieda
Kto by čakal, že v tejto kategórii bude „kráľom“ Tesla so svojimi modelmi, musíme ho sklamať. Najlepším elektromobilom strednej triedy sa stala Škoda Enyaq 85x L&K s celkovým hodnotením 1,6. Silné stránky: priestor, pohodlie, bezpečnosť, výkon, dojazd, rýchle nabíjanie. Slabé stránky: vysoká obstarávacia cena, nízke zaťaženie prívesu, stredné užitočné zaťaženie. A práve za vysokú obstarávaciu cenu dostala známku 3,7.
Na konci tabuľky sa umiestnil zástupca Číny Aiways U5 s celkovou známkou 2,5. Prednosti: veľmi dobrá hodnota za peniaze, dobrá bezpečnosť, veľa priestoru. Slabé stránky: nízke užitočné zaťaženie, žiadna ťažná kapacita, slabá ochrana chodcov, spotreba 24,7 kWh/100 km.
Tesla s modelmi 3 a Y sa umiestnila približne v strede tabuľky s hodnotením 2,0 pre oba modely.
Vyššia stredná trieda a vyššia trieda
Prvý krát v histórii najväčšieho európskeho auto klubu ADAC uspel jeden model v testoch so známkou „veľmi dobre“. Je ním Volkswagen ID. 7 Pro. Získal známku 1,5 . Za náklady na obstaranie si odniesol známku 3,4 a za pomer cena/výkon 2,5. Medzi silné stránky zaradil ADAC kvalitu materiálov a spracovania, priestor, komfort odpruženia, bezpečnosť, výkon, spotreba/dojazd. Slabé stránky modelu sú vysoká obstarávacia cena, veľmi nízke užitočné zaťaženie, utiahne len príves s malým zaťažením.
Vo vyššej strednej triede sa na poslednom mieste umiestnil Citroën e-Spacetourer s celkovým hodnotením 2,7. Prednosti: veľmi dobrý priestor, využiteľnosť, veľmi vhodné pre rodinu s deťmi. Slabé stránky: vysoké obstarávacie náklady, priemerný výkon, spracovanie materiálov, hlučnosť interiéru, dojazd len 255 kilometrov, spotreba 29,7 kWh/100 km.
Vo vyššej triede skončilo na prvom mieste Porsche Taycan vo verzii Performance Plus s hodnotením 1,6. Silné stránky: radosť z jazdy, bezpečnosť, jazdný komfort, časy nabíjania, užitočné zaťaženie. Slabé stránky: prehnane vysoká cena, prevádzkové nedostatky, stiesnenosť vzadu, spotreba 23,6 kWh/100 km. Za vysokú cenu si odnieslo najhoršiu známku 5,5.
Na konci „rebríčka“ sa umiestnilo Audi e-tron GT quattro s celkovým hodnotením 2,0. So známkou za obstarávaciu cenu si Audi „podalo ruky“ s Porsche. Silné stránky: zábava z jazdy, komfort jazdy, bezpečnosť, rýchle nabíjanie, spracovanie materiálov, krátke časy nabíjania. Slabé stránky: prehnane vysoké obstarávacie náklady, ťažký nástup/výstup, tesnosť vzadu, spotreba 26,3 kWh/100 km.
Zdroje: ADAC