ZAUJÍMAVOSŤ

Impozantné estakády poľskej S19: Rýchlostná cesta, ktorá pripomína skôr zjazdovku

Nový úsek rýchlostnej cesty S19 (súčasťou Via Carpatia) bude viesť prakticky až po hranice so Slovenskom. Po dokončení budú tak na poľskej strane spojené miesta Dukla a Barwinek.

Vydané  Text: 

Výstavba nového úseku poľskej rýchlostnej cesty S19 Babica – Jawornik sa začala v septembri 2023. Celá zákazka má hodnotu 1,4 miliardy PLN (v prepočte 330 miliónov €). Podľa denníka Gazeta je tento úsek pre stavebníkov veľkou výzvou. Z geologického hľadiska sa jedná o tzv. „komplikovanú štruktúru“, ktorá disponuje zložitou topografiou. Profil celej trasy vedie cez kopce, údolia a hlboké rokliny s vodnými tokmi. V súčasnosti pripomína stavenisko skôr zjazdovku ako rýchlostnú cestu. To vďaka efektným serpentínam.


Foto: GDDKiA a Krzysztof Pączkowski studiowizjer.pl

Impozantné estakády

Najlepším príkladom výzvy je oblasť, kde sa nachádzajú tri inžinierske stavby ES-22, ES-24 a ES-26. Ide o estakády (najdlhšia z nich bude mať cez 1 km). Aby sa vyhli čo najväčšiemu zásahu do terénu a okolia, samotná vozovka bude podopieraná mimoriadne veľkými piliermi. Najvyšší z nich meria na výšku až 100 metrov. To znamená, že je o 20 m vyšší ako známa Mariánska veža v Krakove. Prípadne by sme ho mohli prirovnať k polovici televíznej veže na bratislavskom Kamzíku.


Foto: GDDKiA a Krzysztof Pączkowski studiowizjer.pl

Foto: GDDKiA a Krzysztof Pączkowski studiowizjer.pl

Absurdne vyzerajúce zákruty na diaľnici?

Zo zverejnených záberov to vyzerá tak, že sa poľskí stavebníci pustili do výstavby rýchlostnej cesty s divokými zákrutami. Aj keď z diaľky a na prvý pohľad to tak pôsobí, nie je to pravda. V prípade tohto staveniska ide len o účelové komunikácie. Sú určené len pre stavebné automobily. Ale aj samotný profil týchto ciest je ohromujúci. Klesanie a stúpanie je na hodnote 15 % a prevýšenie dosahuje až 120 metrov. To znamená, že domiešavače sa mohli pohybovať len s obmedzenou záťažou. Presnejšie s nosnosťou maximálne na 80 % kapacity.

Foto: GDDKiA a Krzysztof Pączkowski studiowizjer.pl

Ak pôjde všetko podľa plánu a nič vážne sa nestane, približne 16 km dlhá rýchlostná cesta S19 by mala byť hotová na jeseň 2026. V súčasnosti prebiehajú realizácie ako montáž výstuže, betonáž základových pásov a prefabrikácia stĺpov. Na mieste budúcej estakády ES-26 sú už postavené prvé základy. Podľa informácii od poľského správcu rýchlostných ciest a diaľnic GDDKiA, by mal dodávateľ dokončiť výstavbu pilótov pre estakády ešte v tomto roku.

Foto: GDDKiA a Krzysztof Pączkowski studiowizjer.pl

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Dopravný lievik

Súčasťou medzinárodnej cestnej siete Via Carpatia je aj Slovensko, konkrétne rýchlostná cesta R4. Jej celková dĺžka má 130 km a po dokončení spojí Slovensko s poľskou S19 a maďarskou M30. Slovensko v jej výstavbe, resp. dokončení výrazne zaostáva. Môže sa tak veľmi ľahko stať, že naša krajine sa stane pomyselným dopravným lievikom.

Rýchlostná cesta R4 je tiež súčasťou európskej dopravnej siete TEN-T koridor (Pobaltie – Poľsko – Slovensko – Maďarsko – Balkán) po trasách Kapušany – Lipníky – Kuková – Giraltovce – Radoma – Rakovčík – Svidník – Ladomirová – Hunkovce – štátna hranica s Poľskom). Ostáva dokončiť ešte 9 úsekov s celkovou dĺžkou 60 kilometrov. 

Zdroje:  Gazeta.pl







Inzercia