Najbezpečnejšie autá v roku 2024 podľa Euro NCAP? Sú medzi nimi aj prekvapenia…
Zatiaľ prešlo crash testom v roku 2024 šestnásť osobných automobilov. Euro NCAP si zobralo na paškál aj štyri modely čínskych automobiliek.
Vydané Text: Redakcia (PK)
Konzorcium Euro NCAP snáď nemusíme podrobnejšie predstavovať. V skratke len pripomíname, že tento program už 27 rokov testuje nové automobily a pozorne sleduje ich pasívne i aktívne bezpečnostné systémy.
Komisári testujú automobilové novinky v rôznych situáciách, napríklad skúmajú následky pri čelnom náraze do pohybujúceho sa vozíka s 50-% prekrytím, ktorý sa proti skúšanému modelu identickou rýchlosťou 50 km/h. Konkrétny automobil musí tiež zvládnuť náraz do pevnej steny v rýchlosti 50 km/h, náraz do boku vozíkom s rýchlosťou 50 km/h či bočný náraz, pri ktorom je testované vozidlo vrhnuté bokom do pevného oceľového stĺpa v rýchlosti 32 km/h. A samozrejme sa okrem ochrany dospelých, posudzuje tiež bezpečnosť detí, ochrana chodcov, cyklistov i celková aktívna bezpečnosť (vrátane asistenčných systémov).
Euro NCAP: Nová „vízia 2030“
Minulý rok Euro NCAP sprísnilo kritériá. Napríklad dvere a okná by sa na určitý čas mali dať otvoriť aj pod vodou. Body sa prideľujú tiež v prípade spustenia alarmu, keď rodič zabudne dieťa v aute. Euro NCAP navyše zavedie od roku 2026 virtuálne testovanie, ktoré má simulovať testovanie ochrany najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky a stanoví hodnotiace stimuly pre celý rad systémov monitorovania vodičov.
Bezpečne autá roku 2024
Ako sme v úvode spomínali, nárazovými testami v tomto roku prešlo 16 osobných automobilov. Euro NCAP skúšalo Daciu Duster, VW Passat, sesterkú Škodu Superb, ďalej Kodiaq, Suzuki Swift a iné. Ak by ste čakali, že najlepšie dopadol Passat alebo Kodiaq, ste na omyle. Výsledky niektorých modelov prekvapili. Tým prekvapním sú štyri činske modely, ktoré získali plný počet, teda 5 hviezdičiek a dva z nich sa celkovo umiestnili lepšie ako spomínaný Suberb alebo Passat.
Jednotlivé automobily budú predstavné od najbezpečnejšieho na základe celkového hodnonotenia. Automobily sú vybavené základnou výbavou. Okrem modelov Ford Tourneo a Honda CR-V, ktoré boli testované v dvoch verziách. Jedna so základnou výbavou a druhá s bezpečnostným balíkom.
Mercedes-Benz triedy E
Najbezpečnejší automobil roku 2024 podľa Euro NCAP. Tento 2 255 kg vážiaci model dostal plný počet hviezdičiek a veľmi dobré hodnotenia v ochrane pasažierov, detí a chodcov.
Zeekr X
Jedno z prekvapení. Z hľadiska celkového hodnotenia skončilo toto kompaktné SUV (ktoré je vlastne prezlečeným Volvom EX30) na druhom mieste. Ako vidno z celkového počtu pozbieraných bodov, percentuálny rozdiel medzi nemeckým a čínskym modelom je minimálny.
Zeekr 001
Na broznovej priečke je ďaľšie čínske prekvapenie. Ochrana chodcov na rovnakej úrovni ako konkurent zo Stuttgartu.
Škoda Superb
Aj keď skončil mladoboleslavský model na štvrtom mieste, nemá sa začo hanbiť.
Volkswagen Passat
Model obľubený hlavne medzi manažérmi sa o štvrté miesto delí so sesterskou Škodou Superb. Technicky ide o identické auto a výsledky oboch modelov v Euro NCAP sú preto zameniteľné.
Nio EL6
Maxus Mifa 7
Tento model spolu s tromi predchádzajúcimi vozidlami dokazuje, že aj čínska automobilka dokáže splniť prísne požiadavky na bezpečnosť.
Toyota C-HR
Škoda Kodiaq
Honda CR-V
Volkswagen Tiguan
Honda CR-V
Ford Tourneo Custom
Ford Tourneo Custom
Dacia Duster
Rumunské SUV za rozumnú cenu čiastočne sklamalo. Absencia niektorých bezepčnostných systémov a zrejme horšie nastavené predpínače bezpečnostných pásov majú za následok nižšie percentuálne hodnotenie za ochranu vodiča pri čelnom náraze do vozíka s deformovateľnou bariérou.
Suzuki Swift
Posledné dva modely sú sklamaním. Nižšie hodnotenie je spôsobené nielen absenciou niektorých asistenčných systémov, ale do istej miery zlyhal tiež ich hardware. Pri ochrane posádky pri čelnom náraze ponúkajú obmedzenú ochranu hrudníka a pri bočnom náraze zas vzniká vysoké riziko kontaktu hláv vodiča a spolujazdca.
Swift je však na tom ešte horšie ako Duster. Dostal veľmi nízke hodnotenie ochrany detí. Získal len 65 % všetkých bodov.
Podrobenješie informácie o všetkých testovaných vozidlách si môžete pozrieť na webovej stránke Euro NCAP.
Zdroje: Euro NCAP