ZAUJÍMAVOSŤ
Strážny anjel pretekárov: Rozhovor s mužom, ktorý šoféruje Safety Car
Mike Lafuente pôsobí ako vodič vozidla safety car v seriáli pretekov MotoGP. Jeho práca však nie je iba o šoférovaní. Okrem prípadnej pomoci lekárovi musí plniť aj ďalšie pracovné úlohy.
Vydané Text: Robert Sobčák
Mike, môžeš mi prezradiť, alebo opísať cestu, ako si sa stal šoférom safety car, prípadne tvoju kariéru v spoločnosti Dorna?
Všetko sa to začalo v mojej mladosti, keď som ešte pretekal s autami. V podstate šoférovanie a pretekanie je jedna z mojich vášní, ale moje výsledky neboli dosť dobré, takže som postupom času prešiel na iné pracovné pozície v motošporte. Pracoval som na katalánskom okruhu v Barcelone, popri tom som ešte študoval a keď boli k dispozícii peniaze, tak som sa sem-tam zúčastnil pretekov SEAT Cup. Po skončení štúdií som odišiel do Anglicka a tam som v podstate robil to isté, nejaká práca a zasa som sa účastnil rôzných pretekov áut. V skratke sa dá povedať, že po tomto všetkom som sa znova vrátil do Španielska, kde som začal pracovať pre športovú divíziu spoločnosti SEAT, kde som dostal výbornú príležitosť pracovať v WTCC, keďže všetky peniaze som minul na závodenie (smiech). A potom prišla už Dorna, ktorá zaklopala na moje dvere a ponúkla mi pozíciu v sekcii Operations department. Je to v podstate centrála spoločnosti Dorna na okruhu, ktorá sa zaoberá riadiacimi záležistoťami potrebnými pre plynulý chod závodného víkendu. Všetci sa dobre poznáme, môj momentálny šéf je ten istý človek, s ktorým som pracoval na okruhu v Barcelone.
Takže na pozíciu v Dorne ťa odporučil tvoj bývalý šéf?
Áno, ale bolo to na základe skúseností, ktoré mal so mnou z minulosti. Nutná bola aj dokončená škola a následná prax. Bez toho by som sa sem nikdy nedostal. Zaujímavé v Dorne je, že všetci tu vykonávajú rôzne úlohy. Jeden človek sa nesústredí len na jeden druh práce, takže musíme byť naozaj všestranní.
Inzercia
To je zaujímavé objasnenie, ja som si vždy myslel, že šofér safety car sedí v kombinéze v nejakej malej kancelárii a čaká, pokým príde jeho čas, ale nie je to tak, že?
Veru nie, napríklad v seriáli Superbikes, šofér safety car príde na okruh v piatok, začne jazdiť a v nedeľu odíde. V MotoGP to tak nie je, Carmelo Ezpeleta chce, aby sme boli vždy vyťažení a aby sme boli schopní vykonávať rôzne úlohy na top úrovni. Moja práca sa skladá v podstate z dvoch častí. Jedna je práca v riadiacom centre a druhá v úlohe vodiča safety car, čo sa snažím vykonávať najlepšie, ako viem. Je tu ešte druhý šofér druhého safety car – Alfredo. Počas týždňa pracujeme obidvaja v riadiacom centre a na safety car sa začneme plne sústrediť približne od poobedia vo štvrtok.
Dostávame sa už dosť blízko k autu. Ako by si opísal závodný víkend z tvojho pohľadu? To znamená od štvrtka do nedele do hlavných pretekov?
Vo štvrtok sa pre nás začne príprava zvyčajne hodinovým testom, kedy si môžme vyskúšať, ako funguje auto. Okruh je v tomto momente pre nás voľný a my môžme spraviť pár kôl a zistiť potrebné veci, ktoré treba nastaviť. To znamená tlak v pneumatikách, brzdy, tlmiče a tak podobne. Je to preto, lebo každý okruh je odlišný a my sa snažíme nastaviť auto tak, aby fungovalo čo najlepšie. Keďže autá, ktoré jazdia ako safety car, dosť často cestujú, je veľmi potrebné tieto testy a kontrolné úkony vykonať čo najprecíznejšie. Práve preto máme vždy k dispozícii na okruhu dvoch top mechanikov priamo z BMW. Chcel by som ešte spomenúť, že existuje takzvané Medical Car, ktoré je v piatok ráno pred tréningami vždy s dvoma lekármi z danej krajiny na najvzdialenejšej pozícii trate, aby boli dostupní rovnako na akomkoľvek bode na trati tak ako medical-safety car z boxov.
Počas soboty máme naviac k dispozícii BMW media laps. Vtedy sme k dispozícii pre hostí, ale my to využívame aj na dvojitú kontrolu všetkých nastavení, aby sme si overili a získali dôveru už v nastavenú konfiguráciu auta.
V nedeľu je už auto nachystané a celý deň slúži ako safety car. Skoro ráno prichádzam na okruh, približne okolo 9:30 sa prezliekam do pretekárskej kombinézy, dávam si topánky, rukavice atď. O hodinu som pripravený pri aute na štart prvých pretekov Moto3.
V tomto momente pred prvými pretekmi Moto3 už auto musí byť 100 % nachystané, aby bolo schopné udržať aspoň akú-takú vzdialenosť od motocyklov počas prvého závodného kola. Dokážete ich udržať a nestratiť?
Presne, musíme byť schopní sledovať motocykle počas prvého závodného kola tak, aby sme doviezli doktora okamžite k nehode, ktorá môže nastať. Prvé kolo je pre nás najrizikovejšia chvíľa pretekov. Dá sa povedať, že motocykle Moto3 dokážeme v podstate nasledovať, určite zvyšujú náskok, ale na 1 kolo to stačí. Moto2 je už omnoho rýchlejšia záležitosť a keď hovorím, že omnoho rýchlejšia, tak tým fakt myslím že sú nesmierne rýchli (smiech). No a MotoGP je už úplne iná liga. Po štarte už máme v prvej zákrute stratu okolo 200 metrov. Je to neuveriteľná dávka rýchlosti. V podstate jeden z ďalších cieľov pre safety car je nedostať v prvom kole kolo od prvého pretekára. Musíme pretekárov nasledovať a byť schopní reagovať na vzniknuté situácie, napríklad rýchlo vyhodnotiť, či pokračovať za pretekármi, alebo zostať stáť pri nehode. Menšia vzdialenosť medzi safety car a pretekármi v prvom kole nám dáva viac času na toto rozhodnutie.
Aká je tvoja rola, ak vznikne situácia, že musíš riešiť, či zastaviť, alebo pokračovať v jazde? Mám vždy pocit, že na takéto vážne rozhodnutia je dosť málo času, takže ty ako šofér musíš reagovať v zlomku sekundy, je to tak?
Som stále v kontakte s riaditeľstvom pretekov a naším oficiálnym lekárom, ktorý v podstate vždy chce, aby safety car zastavil. Je to doktor a pre neho je prvoradé zdravie jazdca. Moje rozhodnutie je vždy výsledkom komunikácie týmito dvoma subjektami. Zjednodušene povedané, mojou úlohou číslo jedna je dostať na miesto prípadnej nehody doktora, ktorý sedí vedľa mňa, najrýchlejšie ako to je možné.
V prípade, že musíte zastaviť pri nehode, tak sa tvoje úlohy rozširujú o prípadnú pomoc lekárovi?
Áno, v prípade potreby som k dispozícii lekárovi, ale nie je to blízka spolupráca, len keď treba niečo podať z auta, prípadne nejak asistovať. O zdravotné záležitosti sa stará len lekár. Auto je vybavené všetkým potrebným lekárskym vybavením, ktoré by mohol potrebovať. Musím byť schopný to vybavenie rozoznávať a plniť akékoľvek príkazy od lekára.
Spomínaš si na nejaký zásah, keď ste museli zastaviť počas prvého kola a riešiť niečo vážne?
Vďakabohu nie, nespomínam si, že by v minulosti nastala taká vážna situácia. Počas prvého kola, najmä v prvej zákrute, býva veľa nehôd, no vďaka bezpečnostným opatreniam ako airbagy a únikové zóny sa to väčšinou nekončí nejakým veľkým zranením jazdca. Mali sme za ostatnú dobu akurát jeden vážny zásah počas pretekov Redbull Rookies Cup, keď sme museli riešiť zraneného japonského jazdca.
V podstate sme si prešli scenár prvého kola, ale mňa by zaujímalo niečo bližšie o aute, ktoré používate. Na prvý pohľad ide o BMW M5 s prídavnými prvkami ako majáky, spojlery, difuzéry. Líši sa toto auto od sériového len týmito vecami, alebo je za tým viacero úprav? Predpokladám že takéto auto sa nedá v obchode kúpiť.
Základ vychádza zo sériového BMW M5, tým sa to však končí. Po našich skúsenostiach z ostatných 10 rokov potrebujeme rýchle a spoľahlivé auto, ktoré bude možno pripraviť a naladiť na podmienky okruhov, kde sa jazdí seriál MotoGP. V rámci Európy nie je problém napríklad vyriešiť nejakú súčiastku takmer okamžite, no keďže jazdíme aj na zámorské veľké ceny ako napríklad v Austrálii, tak kladieme dôraz aj na spoľahlivosť. Ďalej by som spomenul, že auto je vybavené BWM Competition package, ktorý ladíme v spolupráci s technikmi BWW. To znamená, že auto má závodné brzdy, vyladené závodné pruženie a množstvo častí, ktoré nájdeš len na safety car, ako sú napríklad špeciálne difúzory, prípadne sedačka šoféra priamo na moju mieru od spoločnosti Recaro. Ďalej je to na mieru vyvinutý výfukový systém od firmy Akrapovič, ktorý máme len my, nedá sa v obchode kúpiť. Určite treba spomenúť odľahčenie vozidla. A komplet úpravou prešla elektronika. Na vozidlách M2 a M3 máme závodné pneumatiky, ale na M5 používame sériové typy, pretože v tomto rozmere diskov Michelin nemá v tomto momente pre nás k dispozícii závodné verzie.
Ale ako si hovoril na začiatku, tak túto M5 nie je možné v tejto konfigurácii kúpiť. Viacero ľudí sa už na toto pýtalo s tým, že práve toto auto si chcú obstarať, ale nie je to možné. Ďalej máme vo flotile ešte M4, čo už je pretekárske vozidlo. Má špeciálny rám a množstvo závodného vybavenia. Je tam ešte M2, čo je v podstate takisto pretekárske vozidlo, no ľahšie ako M4. Nakoniec máme k dispozícii štvorsedadlovú M3 s podobnou výbavou ako M5, akurát je ľahšia.
Počas pretekov sa používajú dve autá safety car. Aké sú vlastne rozdiely medzi týmito autami a prečo sú dve?
Ako safety car máme vždy nachystané dve M5. Číslo dva je určené na zahrievacie kolo, s tým jazdí môj kolega Alfredo, a potom číslo jedna s ktorým jazdím ja. Počas zahrievacieho kola sa ešte naposledy kontroluje trať a či je všetko v poriadku. Ak je trať mokrá, treba zistiť či sa niekde nenachádza veľké množstvo vody, ktoré by mohlo zapríčiniť problémy počas prvého závodného kola. Ide o to, že do štartu by už dvojka nestihla prísť na svoju pozíciu, preto tam čakám ja, aby jazdci mohli odštartovať ihneď po zoradení. Motocykle MotoGP sú veľmi rýchle, takže safety car číslo dva by nestihol prísť na svoju pozíciu včas.
Existuje aj nejaký postup, ako sa dostať na pozíciu vodiča Safety car 1 zo Safety car 2?
Je to o skúsenostiach. Ak si správne pamätám, tak ja som jazdil s druhým safety car približne 4 roky. Podobná doba čaká aj Alfreda, ktorý ma v prvom aute vystrieda, keď naberie dostatok skúseností a získa potrebnú prax. Šofér safety car 1 musí byť naozaj excelentný vodič, pretože sa naozaj nesmie stať, aby sa počas pretekov stala chyba, ktorú by mal na svedomí práve safety car 1. Ak by som s vozidlom havaroval, alebo spôsobil nejaký problém, tak by to bolo naozaj veľmi nepríjemné.
Tomu plne rozumiem, vodič tohto auta musí výborne zvládať všetky možné situácie, ktoré môžu nastať a hlavne zvládať všetky okruhy v kalendári MotoGP. Určite existujú trate, ktoré máš rád a niektoré nie, prezradíš?
Presne ako vravíš. Ktoré okruhy mám rád, to je otázka, ktorá ma vždy núti zamyslieť sa. Úprimne povedané, mám ich rád veľa, nemám vybranú jednu, alebo dve top trate. Dá sa povedať, že keď jazdím s M5, obľubujem iné trate, ako keď jazdím s M2. Celkovo mám rád okruhy ako Austin, Red Bull Ring, ktorý je krátky, ale podľa mňa je super. Takisto Phillip Island je super. Mám rád technické pasáže a rýchle zákruty na okruhoch. Potom je to Sachsenring a Brno v Českej republike. Dúfam že ma nikto nebude prenasledovať (smiech), ale nemám extra rád Mugello. Je to veľmi rýchly okruh s mnohými zákrutami typu pravá-ľavá. V minulosti som tam mal pri pretekoch ťažkosti (smiech).
Môžeš mi ešte opísať brniansky okruh trošku detailnejšie? Čo je na ňom podľa tvojho názoru špeciálne?
Keď sa zamyslím nad brnianskym okruhom, tak je to jedna z mojich 5 najobľúbenejších tratí. Do prvej veľmi rýchlej zákruty môžeš ísť na 3. prevodový stupeň s krásnym kontrolovaným šmykom (drift). Páči sa mi potom časť, keď trať klesá smerom dole. Nájazd na tribúnu C, a potom časť, keď po Schwantzovej zákrute stúpaš až do cieľa. Úplná paráda.