Viac ako dobre / Poradca pri kúpe AUDI A3

Máme tu čas vysvedčení a pokiaľ uvidíte medzi známkami vášho dieťaťa slovo dobre, viete že to bolo za 3. V momente, keď si začnete vyberať Audi A3, rýchlo pochopíte, že s hodnotením na úrovni dobre sa neuspokojíte. Toto auto totiž ponúka oveľa viac a prispôsobí sa vášmu vkusu a vašim potrebám.

Vydané  Text: 

Aktuálne vynovenie tvarov a techniky modelu Audi A3, ktorý v roku 1996 zakladal segment kompaktnej prémiovej triedy, prinieslo viacero zaujímavých momentov. Vozidlo rozšírilo svoje digitálne schopnosti, ku ktorým patrí aj možnosť obohatiť výbavu o nové prvky priamo z vozidla zakúpením v online obchode, ponúka širšiu štandardnú výbavu a nové materiály.

Na všetky cesty

Úplnú novinku predstavuje rozšírenie modelového portfólia o verziu Audi A3 allstreet. So svetlou výškou zdvihnutou o 30 mm, z čoho 15 mm pripadá na vyššie nastavenie tlmičov a pružín a druhých 15 mm si pripísali štandardne dodávané 17-palcové disky kolies. K tomu si pridajte plastovú ochranu po obvode celého vozidla, LED svetlomety, športové predné sedadlá a dostanete vozidlo, ktoré síce vyzerá odvážnejšie a nezľakne sa prvej štrkovej cesty, no zároveň si ponecháva dynamické schopnosti verzie Sportback, z ktorej vychádza. Popri tom ponúka zvýšenú pozíciu sedenia, takže do auta sa ľahšie nastupuje, aj z neho vystupuje. Všetky ostatné funkčné vlastnosti majú oba modely rovnaké, najmä batožinový priestor so základným objemom 380 litrov, ktorý po sklopení prakticky na tri časti delených operadiel zadných sedadiel narastie na 1 200 litrov. Vďaka tomu poľahky preveziete lyže, prípadne iné dlhé a tenké predmety a k tomu štvoricu pasažierov. A tí sa vďaka rázvoru 2 628 mm (verzie Sportback a Limuzína o 10 mm menej) usadia pohodlne a s dostatočným miestom na kolená. Jazdné skúsenosti s verziou allstreet hovoria, že napriek vyššej svetlej výške a mäkším pružinám si s ňou užijete dosť zábavy. Cez zákruty prechádza isto a bez toho, aby sa chcela hrnúť cez predné kolesá von. Pritom pruženie veľmi pekne vyhladí drobné nerovnosti, takže prémiový pocit z jazdy nič neruší, vďaka dobrému odhlučneniu ani vietor prúdiaci okolo karosérie. Navyše Audi montuje do A3 iba viacprvkovú zadnú nápravu, čo schopnosti vozidla v zákrutách a pri pohlcovaní nerovností iba umocňuje.

Technicky na špici

Technologicky ponúka Audi A3 to najlepšie, čo by ste mohli očakávať. Prístrojová doska pracuje v kompletne digitálnom režime a ponúka viacero možností zobrazenia, vrátane dominantnej mapy a potlačených prístrojov. Je iba na vás, ktorú verziu si vyberiete, aby spĺňala vaše predstavy. Rovnako stredový dotykový displej. Grafika s dlaždicami ponúka široké možnosti nastavenia a ostrý pohľad na zobrazované údaje. V tomto Audi presne vie, ako má postupovať, aby boli klienti dostatočne spokojní. Ovládanie celého infotainmentu pochopíte veľmi rýchlo, tu na vás A3 nepripravila žiadne nečakané nástrahy. Na druhej strane poteší mechanické ovládanie klimatizácie s jasne definovanými a zrozumiteľnými tlačidlami. V tomto smere akoby Audi aj v rámci materského koncernu išlo vlastnou cestou. Dokonca si dovolíme tvrdiť, že práve táto prehľadnosť a pochopiteľnosť môže robiť rozdiel pri rozhodovaní o kúpe vozidla. Lebo stále budeme presvedčení o tom, že vždy dostupné fyzické tlačidlá stlačíte ľahšie, presnejšie a po krátkom čase aj naslepo. Na rozdiel od softvérových, nebodaj aj skrytých v hĺbke menu.

Rovnako treba vyzdvihnúť veľmi jednoduché ovládanie asistenčných systémov. Stačí stlačiť tlačidlo na palubnej doske (autíčko v zátvorkách) a na stredovej obrazovke sa vám zobrazí zoznam asistentov, ktorých môžete jedným ťuknutím aktivovať, alebo vypnúť. Vzhľadom na nie vždy úplne jasné zobrazenie vodiacich čiar na vozovke a dobre viditeľných a čitateľných značiek s predpísanou rýchlosťou ide o veľmi dobré riešenie, ktoré vám zabezpečí, že vás auto nebude prehnane vystríhať pred niečím, čo sa vás nemusí týkať. Na druhej strane poteší, že ak si vypnete zvukovú výstrahu pred prekročením povolenej rýchlosti, tak vizuálne varovanie sa vám na prístrojovej doske ešte stále zobrazí, čo môže v mnohých prípadoch pomôcť.

Konzervatívna, alebo odviazaná?

Z hľadiska ponuky karosárskych verzií si môžete vybrať tri. Buď úplnú klasiku v podobe sedanu, ktorému hovoria v cenníku Audi Limuzína, alebo praktický a všestranný 5-dverový Sportback (SB). Z neho vychádza aj vyššie spomínaná verzia allstreet. Ostrejšia verzia S3 príde na trh čoskoro. S prepĺňaným benzínovým motorom 2.0 TFSI s výkonom 245 kW (333 k) a 420 Nm krútiaceho momentu zrýchli z 0 na 100 km/h za 4,7 sekundy a elektronika ju zastaví v rozlete na rýchlosti 250 km/h. Tento motor v spojení s pohonom všetkých kolies quattro si môžete objednať do Limuzíny a Sportbacku.

Cenník pre Audi A3 má dovedna 78 strán. A ak sme si v názve tejto podkapitoly položili otázku, či je A3 konzervatívna, alebo odviazaná, tak možnosti, ktoré vám ponúka jej konfigurácia, túto otázku v plnej miere podporujú. Môžete si vybrať spomedzi dvoch základných farieb, 11 metalíz za 821 € (vrátane červenej, známej z filmu 50 odtieňov sivej), modrú farbu Ascari (1 125 €) z ponuky Audi Sport a ak by vám to nestačilo, za 4 386 € máte k dispozícii v podstate nekonečnú paletu lakov s označením Individual. A čoraz populárnejšia kontrastná čierna strecha? Za 450 € môže dotvárať vzhľad Limuzíny.

Ponuka diskov kolies? Siahajú od priemeru 16 do 19 palcov a na výber máte 19 druhov. Vrátane zaujímavých dvojfarebných kúskov od Audi Sport. Tým sa možnosti individuálnych úprav ani zďaleka nekončia. Sedadlá si môžete vybrať v jedom zo šiestich čalúnení, materiály sa pohybujú od látky po kombináciu kože a umelej kože. Ešte ďalej zájdete, ak si zvolíte Interiér S so športovými prednými sedadlami. Potom si vyberáte spomedzi ôsmich poťahov, ktoré kombinujú látku, umelú kožu, prípadne mikrovlákno Dinamica, až po jemnú kožu nappa. A to zostáva v zálohe možnosť kontrastného prešívania červenou farbou.

Tým sa možnosti úprav ani zďaleka nekončia. LED (1 001 €) a Matrix LED (1 788 €) svetlomety prichádzajú s prevratnou možnosťou nastavenia 4 vzorov denného svietenia. Vyberiete si ich vy prostredníctvom rozhrania MMI. Stále málo? V poriadku, za 282 € dostanete možnosť voľby spomedzi 30 farieb ambientného podsvietenia, za 551 € sa svetlo veľmi efektne objaví aj pod čalúnením výplne dverí. Že si môžete vybrať aj to, či bude kožou potiahnutý volant s viacerými veľmi dobre navrhnutými a ešte lepšie spracovanými tlačidlami okrúhly, alebo dole zrezaný, považujeme v tomto kontexte za úplnú drobnosť. Čiže to, či bude vaše Audi A3 konzervatívne, alebo odviazané, zostáva plne vo vašej moci.

Odporúčané položky

Audi A3 sa okrem samostatných prvkov zameralo na vytváranie ich balíkov. To znamená viac prvkov za lepšiu cenu, ako keby ste ich kupovali samostatne. Začnime Komfortným balíkom pro za 1 834 €. Ak sa v aute striedate viacerí, oceníte elektricky nastaviteľné predné sedadlá s pamäťou a 4-smerne nastaviteľnou bedrovou opierkou. K tomu automatické stmievanie spätných zrkadiel, vonkajšie elektricky nastaviteľné, vyhrievané a sklopné. Navigáciu a rozšírený virtuálny kokpit dostanete už v balíku Connectivity za 1 158 €, Navigačný balík za 2 778 € pridáva Head-up displej a prémiové 3D ozvučenie Sonos. Tieto balíky však odporúčame iba v prípade, ak vám nestačí štandardne dodávaná možnosť prepojiť si mobilný telefón s vozidlom vrátane bezdrôtového nabíjania a používať vlastnú navigáciu z telefónu. Audi A3 sa môže chváliť širokou škálou bezpečnostných systémov, takže tu za príplatky veľa neminiete. Úplne stačí 1 473 € za balík Drive and Park pro, ktorý už zahŕňa cúvaciu kameru, inteligentný adaptívny tempomat, výstrahu pri vystupovaní a pred premávkou za vozidlom pri cúvaní. Takto poskytnete ochranu sebe, aj ostatným cestujúcim. A keď si netrúfate s parkovaním, tak za 394 € to bude za vás robiť Parkassistent. No a na záver odporúčame Balík klimatizácie plus (1 101 €) s 3-zónovou klimatizáciou a vyhrievanými prednými sedadlami.

Audi sa postará

Zo samostatných prvkov dávame na zváženie adaptívne tlmiče (1 012 €). Naše skúsenosti hovoria, že aj bez nich jazdí A3 veľmi dobre, no dokážu zážitok z jazdy posunúť na vyššiu úroveň. Po všetkých týchto príplatkoch každého užívateľa potešia služby, ktoré mu Audi dodá bezplatne. Ako napríklad predĺžená fabrická záruka na 3 roky a 90 000 km, alebo bezplatný servis na 3 roky a 120 000 km. Za predĺženie záruky na 2+2 roky/120 000 km zaplatíte 363 €, 2+3 roky a 150 000 km stoja 632 €. A keď sa nechcete zaoberať platením servisných prehliadok ešte dlhšie, tak za 1 350 € dostanete ďalšie tri roky servisu, alebo do 160 000 km. K tomu Audi pripravilo pre všetky verzie modelu A3 špeciálne financovanie na operatívny lízing s názvom Nové Audi každý rok.

Nájom trvá 12 mesiacov – teda 1 rok, pričom kilometrové nájazdy počas do by trvania zmluvy sú na úrovni 10 000 km, 15 000 km, prípadne 20 000 km, podľa vašich potrieb. Na konci zmluvného obdobia si vozidlo môžete odkúpiť, prípadne vrátiť, alebo vymeniť za ďalšie. Mesačná splátka lízingu zahŕňa akontáciu 0 %, amortizáciu, 12 mesiacov používania, registráciu a poistenie vozidla (KASKO a PZP), daň z motorových vozidiel, poplatky za správu zmluvy, ako aj zimné pneumatiky a 3 návštevy pneuservisu s uskladnením pneumatík. Audi modelom A3 ukazuje, že aj v kompaktnej triede dokáže ponúknuť vozidlo plné špičkovej techniky, ktoré si každý užívateľ môže upraviť presne podľa svojich predstáv. Na svoje si prídu konzervatívni, aj aktívni užívatelia, v podobe verzie allstreet aj tí, ktorí majú radi vyššie sedenie, no srdce ich neťahá do SUV. No a keď príde na trh verzia S3, zaplesá duša milovníkov ostrejšieho jazdenia. Jednoducho, Audi A3 prináša emócie, ale osloví aj racionálnejšie uvažujúcich užívateľov. A za to si zaslúži najlepšie známky.

Ideálny motor? Rozhodnú kilometre

Audi vám situáciu s výberom pohonnej jednotky veľmi uľahčuje. Môžete si vybrať prepĺňaný benzínový motor 1.5 TFSI, alebo naftový 2.0 TDI. V oboch prípadoch s označením 35, ako aj so zhodným výkonom 110 kW (150 k). Líšia sa krútiacim momentom, keď TDI ponúka 360 Nm, TFSI 250 Nm. Jednoduchá voľba znamená aj jediná prevodovka, 7-stupňová dvojspojková S tronic, ktorá posiela výkon na predné kolesá. Dynamikou sa nijako nelíšia, z 0 na 100 km zrýchlia zhodne za 8,1 sekundy, a to bez ohľadu na karosériu. Iba allstreet 35 TDI potrebuje 8,3 s. Prekvapivo veľmi podobné výsledky dosahujú oba motory aj v spotrebe. Naftový si vypýta 4,8 – 5,7 l/100 km, benzínový 5,3 – 5,5 l/100 km. Takže sa dostávame k azda večne platnému pravidlu. Ak jazdíte viac v meste a jeho okolí, siahnite po benzíne, na častejších dlhších cestách bude úspornejšia nafta. Zvlášť, keď dostanete servis na tri roky v cene vozidla, čiže do matematiky nákladov tento element nevstupuje.





Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.

ODPORÚČANÉ