SsangYong Torres EVX: Odvážne vpred!

SsangYong napreduje míľovými krokmi. Medzi prvými sme si mohli vyskúšať elektrickú verziu modelu Torres, ktorá prináša viac noviniek, než iba elektrický pohon.

Vydané  Text: 

Electric Vehicle Extreme. To keby vás zaujímalo, čo znamená skratka EVX. Čo konkrétne má byť na modeli Torrex EVX extrémne, je pre mňa dodnes záhadou, pretože v mnohých veciach je to úplne obyčajný Torres, akurát ho poháňa elektrická energia. A na tom vlastne nie je nič zlé. Ale nepredbiehajme.

Keď už sme pri skratkách, za zmienku stojí jedna: KG Mobility. Je to konglomerát, pod ktorý najnovšie patrí značka SsangYong. Hrdá kórejská firma buduje povedomie o kvalitných kórejských produktoch, ktoré bez preháňania hýbu celým svetom. Kým tam sa SsangYong postupne premenuje na KGM, domáce zastúpenie konzervatívnejších východoeurópskych trhov si vybojovalo ponechanie názvu SsangYong. Akurát na konci oficiálneho názvu modelu bude vždy „by KG Mobility“.

Do čierneho!

Najextrémnejším je na celom aute jeho dizajn. Základné črty preberá z klasického modelu Torres, avšak verzia EVX má na sebe niekoľko zaujímavých prvkov, ktoré model EVX posúvajú viac do budúcnosti. Nová interpretácia masky chladiča so svietiacimi elementmi a rozdelené svetlomety dodávajú prednej časti potrebný futuristický vzhľad. Zvyšok karosérie sa už do väčšej časti zhoduje so spaľovacou verziou modelu Torres. Elektromobil rozpoznáte vďaka veľmi pekným, aj keď asi až zbytočne veľkým 20-palcovým kolesám a vďaka batérií, ktorú vidieť zďaleka ako visí pod bruchom auta. Z hľadiska dizajnu vyzerá Torres EVX naozaj perfektne a detaily ako časti kórejskej vlajky vo svetelnom podpise zadných svetiel či symbol „Yi“ reprezentujúci slnko a oheň.

Vnútri sa dizajn zmenil ešte výraznejšie. Kaplnka s úzkym prístrojovým štítom je preč, rovnako ako klasicky riešený multimediálny systém s navigáciou. Teraz na seba úlohu informačno-zábavného systému prebrala dvojica veľkých obrazoviek. K tomu sa dizajnovo zmenila aj celá palubná doska a použité materiály. Zmizol taktiež klasický volič jazdných režimov a nahradil ho oveľa menší digitálny prepínač, ktorý šetrí miesto v prospech odkladacích priestorov.

Ku kabíne máme iba jednu poznámku, a tá sa týka až prehnanej snahy auta vás neustále na niečo upozorňovať. Od momentu, keď sadnete do auta, na vás budú útočiť rôzne gongy a upozornenia. Pri ázijských autách sme na to zvyknutí, ale čo je veľa, to je príliš. Navyše otravné upozornenie na prekročenie rýchlosti sa vypína až príliš komplikovane. Inak však Torres EVX nadväzuje na silné stránky spaľovacej verzie: je veľký, priestranný a primerane variabilný.

Ponúka nadštandardný priestor na hlavu aj kolená, pričom nastaviteľné operadlo zadných sedadiel umožňuje pasažierom vzadu nájsť si „to svoje“ pohodlie. Batožinový priestor má objem 703 litrov podľa normy VDA. Nechýba tu ani elektrická zásuvka pre V2L konektivitu.

V noci poteší nové ambientné osvetlenie, ktoré ponúka na výber 32 farieb podľa vašej nálady a vkusu. Celkovo je výbava veľmi štedrá, s 360°kamerami, elektrickým vekom kufra, najrôznejšími asistenčnými systémami a podobne.

Elektrina

SsangYong sa vybral rozumnou cestou a miesto vyvíjania vlastného elektrického pohonu siahol po existujúcom vyskúšanom a overenom riešení. Celý pohon vrátane batérií pochádza od známej automobilky BYD. Torrex EVX používa bezpečnú LFP batériu s kapacitou 73,4 kWh, ktorá sa okrem bezpečnosti (nehorí) vyznačuje aj trvanlivosťou. Obsahuje obdĺžnikové batériové bunky pre väčšiu energetickú hustotu, vyššiu efektivitu a bezpečnosť, zatiaľ čo tepelné čerpadlo sa stará o správne tepelné podmienky.

Výkon pohonnej jednotky dosahuje hodnotu 152,2 kW a krútiaci moment zdravých 339 Nm. Zaujímavosťou je výkonová elektronika poskytujúca 3 funkcie v jednom balení: nielen ovláda výkon elektromotora, ale slúži aj ako palubná nabíjačka a DC prevodník.

Pre SsangYong je zaujímavou novinkou aktívna aerodynamika – v mriežke chladiča sa nachádzajú klapky, ktoré podľa potreby usmerňujú prúd vzduchu smerom k chladiču, alebo, ak to nie je potrebné, uzavrú sa a znižujú odpor vzduchu.

Dojazd modelu Torrex EVX dosahuje až 462 km. Záruka na batériu patrí medzi tie najväčšie na trhu: až 10 rokov a milión kilometrov! Nabíjanie s maximálnym výkonom 145 kW zabezpečuje čas nabitia z 10 na 80 % za 37 minút. Inžinieri si dávali veľmi záležať, aby batériu vyvinuli skutočne s cieľom poskytnúť ľuďom dostatočne odolnú a spoľahlivú batériu.

Iba predok

Extrémy v názve auta by si zaslúžili minimálne pohon všetkých štyroch kolies, no Torres EVX je iba prednokolka. Dojmy z mimoriadne krátkej testovacej jazdy, za ktorou sme vyrazili až do Turecka, sú však veľmi familiárne. Napriek vynovenému vzhľadu a kompletne prekopanému interiéru, kde si ovládanie naozaj vyžaduje zvyk, je pocit spoza volantu až zvláštne familiárny. Torres EVX vykazuje všetky črty svojho benzínového brata – od naladenia podvozka, cez riadenie až po brzdy. Práve pri posledných menovaných treba spomenúť pochvalu: rekuperáciu prakticky necítite a na brzdenie nemusíte vyvíjať žiadnu špeciálnu mozgovú aktivitu. Toto SsanYong zvládol naozaj vynikajúco.

Čo sa podarilo menej, je zabezpečiť dostatočnú trakciu predným kolesám. Vyššia stavba karosérie a mäkšie naladený podvozok sú náchylné na výrazné prenosy hmotnosti. V Istanbule pršalo a, bohužiaľ, niektoré strmšie uličky sme prešli už s blikajúcou ikonkou trakčnej kontroly. Na niektorých úsekoch sme sa ozaj nevedeli rozbehnúť. Vysoký krútiaci moment okamžite prebral velenie nad kolesom s najmenšími rezervami gripu a pri prvej príležitosti sa prejavil tak, že prebral nad situáciou vedenie do chvíle, kým mu do duše neprehovorila trakčná kontrola.

Nedostatočná trakcia však mohla byť zapríčinená tiež nie úplne vhodnými pneumatikami, ktoré malo naše vozidlo obuté.

Na menej extrémnych úsekoch však Torres EVX prejavil svoje sympatické gény, kde predviedol presne takú jazdu, akú by sme od modelu SsangYong očakávali.

Fotogaléria SsangYong Torres EVX:




Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.




Inzercia

Inzercia