Poradca pri kúpe

Tradičné hodnoty / Poradca pri kúpe Mazda CX-5

Nebojte sa. Nemyslím na tie tradičné hodnoty, o ktorých počúvame z úst politikov. Mazda CX-5 si ctí tie automobilové. Ponúka pestrú paletu pohonov a teraz aj zaujímavé cenové zvýhodnenie. Lenže ktorú si vybrať?

Japonci si dávajú veľmi záležať na výbere materiálov a ich dielenskom spracovaní.
Ako ideálne auto na väčšinu príležitostí sa nám javí CX-5 s motorom Skyactiv D150.
Vydané  Text: 

Mazda má svoju filozofiu a zásady, ktorých sa drží ako kliešť. Ponúka zákazníkom autá, ktoré si myslí, že vedia využiť, s pohonnými jednotkami, ktoré sú podľa nej vhodné pre daný model a s technológiami, ktoré sú užitočné a bezpečne používateľné.

Samozrejme, že je to všetko zabalené do skutočne nádherného obalu, ktorý sa riadi heslom Kodo – duša pohybu a v interiéri sa môžete tešiť na špičkové materiály, krásne remeselné spracovanie a v neposlednom rade aj na výbornú ergonómiu používania. V Mazde totiž pracujú inžinieri, ktorí autám rozumejú a nenasledujú len slepo trendy, ktoré sú neužitočné, alebo nebezpečné. Preto v každom novom modeli nájdeme fyzické ovládače klimatizácie a aj multifunkčný otočný ovládač, pomocou ktorého sa pohybujete v jednoduchých, ale pekne spracovaných menu informačno-zábavného systému.

Model CX-5 patrí generačne medzi staršie autá, ktoré však automobilka neustále vylepšuje po dizajnovej aj technickej stránke. Nikto to nevyčíta Porsche a modelu 911, nebudem to vyčítať ani ja Mazde.

Technický základ modelu CX-5 je dobrý, v základe dostanete vzadu viacprvkovú nápravu a tuhosť karosérie sa vo všetkých našich testoch za tie roky ukázala ako príkladná.

Dnes dokáže Mazda CX-5 zaujať okrem jedinečného dizajnu najmä širokou ponukou pohonných jednotiek, dostupnosťou pohonu 4 × 4 a bonusom 3 500 € pri príležitosti 30. výročia značky Mazda na Slovensku.

Ak náhodou donesiete svoje vlastné auto na výkup, dostanete bonus ďalších 1 200 €. Zaujímavá je aj záruka na 6 rokov, alebo 150 000 km, plus až 15 rokov (!) záruka proti prehrdzaveniu karosérie.

Inzercia

Inzercia

EŠTE STÁLE ŽIJE!

Na výber máte dokopy až štyri motorizácie: dve naftové, dve benzínové.

Naftové motory zastupuje jednotka 2.2 SkyactivD. Tento motor je známy svojou dobrou kultúrou chodu a netradičnou konštrukciou s na diesel prekvapivo nízkym kompresným pomerom 14,4 : 1. V CX-5 si môžete vybrať, či ho chcete s výkonom 110 kW (150 k) a krútiacim momentom 380 Nm, alebo s výkonom 136 kW (184 k) a krútiacim momentom až 445 Nm.

Inzercia

Inzercia

Motory spaľujúce benzín sú dva: dvojlitrový štvorvalec e-Skyactiv G165 s výkonom 121 kW (165 k) a krútiacim momentom 213 Nm, alebo väčší, 2,4-litrový štvorvalec e-Skyactiv G194 s výkonom až 143 kW (194 k) a krútiacim momentom 263 Nm. Oba motory sú atmosférické, čo je dnes v tejto triede unikát. Používajú pre zmenu netradične vysoký kompresný pomer až 13 : 1 a o nižšiu spotrebu, rýchlejšie štartovanie a lepšie reakcie v nízkych otáčkach sa stará mild-hybridný systém. Benzínové motory dokážu v režime nižšej záťaže odpojiť dva valce pre šetrenie paliva.

Voľbou motora sa však výber nekončí. Pre motory Skyactiv D150 a Skyactiv G165 máte možnosť voľby medzi manuálnou a automatickou šesťstupňovou prevodovkou. Ostatné motorizácie majú v základe automat s prepracovaným softvérom a rýchlejším radením oproti predchádzajúcej generácii. Ani tu však výber celkom nekončí, pretože pri každej verzii motora a prevodovky si ešte môžete vybrať, či chcete pohon všetkých kolies 4WD, alebo vám stačí pohon prednej nápravy. Takúto slobodu výberu opäť neponúka prakticky žiaden konkurent.

Voľba automatickej prevodovky pridá k hmotnosti auta približne 41 kg, štvorkolka približne 62 kg. Auto s väčším benzínovým motorom je od dvojlitra ťažšie len o 30 kg, ale slabší naftiak váži o ďalších 50 kg viac. Silnejšia naftová verzia je potom ťažšia o ďalších 19 kg.

Táto hmotnosť sa však nesústredí len do motorového priestoru. Netreba zabúdať na to, že väčšie a výkonnejšie pohonné jednotky často používajú aj väčšie brzdy, alebo ťažší výfukový systém. Berte teda tieto údaje ako čistú zaujímavosť.

PRAKTICKÁ STRÁNKA

Mazda CX-5 triafa príjemný kompromis medzi praktickosťou a vnútri a praktickosťou zvonku. Čo tým myslím? Že pri dĺžke 4 550 mm a šírke 1 840 mm nebudete mať problémy s parkovaním, avšak vnútri nájdete batožinový priestor s objemom cez 500 litrov, čo už je tá magická hranica, ktorá ozaj poslúži celej rodine aj na dlhšej dovolenke. Objem nádrže nie je štandardných 50 litrov, ako ponúkne mnoho konkurentov, ale 56 alebo 58 litrov (druhý údaj platí pre štvorkolku). Malý rozdiel, ktorý sa počíta.

Kabína ponúkne posádke priestoru tak akurát. Zadné sedadlá sú individuálne sklopné, takže viete vytvoriť aj otvor na lyže. Na krajných sedadlách sa nachádzajú úchyty ISOFIX. Zadné sedadlá môžu byť vyhrievané. Ovládanie je celkom nečakane ukryté vo výklopnej zadnej lakťovej opierke. V nej nájdete aj odkladací priestor a dva USB porty. Tie nájdete aj vpredu.

Celkovo nemusíte mať starosť, že by si niekto v aute nemal kde nabíjať svoje zariadenie. Vodič sa môže vo výbave Exclusive-line spoľahnúť aj na bezdrôtové nabíjanie mobilného telefónu, čo je skvelý doplnok k bezdrôtovým systémom Apple Car Play aj Android Auto, ktoré dostanete už od druhej najdostupnejšej výbavy Center-line.

VÝBAVA

Model CX-5 sa trochu vymyká japonskému štandardu s pár výbavami a prichádza na náš trh s až siedmimi stupňami výbavy, pričom nie každé sú dostupné pre všetky verzie pohonu. Základná výbava Prime-line je v ponuke iba so základným benzínovým motorom s predným náhonom a manuálnou prevodovkou.

Už táto výbava obsahuje v podstate všetko potrebné. Klimatizácia je tu iba manuálna, avšak bezpečnostné systémy, tempomat, multifunkčný volant, rozpoznávanie chodcov a stráženie mŕtveho uhla sú v štandarde. Rovnako je v štandarde aj 8-palcový dotykový displej a LED svetlomety.

Prime-line jazdí na 17-palcových oceľových kolesách. Verzia Center-line ponúka v základe už hliníkové disky, kožený volant, automatickú klimatizáciu s výduchmi aj vzadu, rozšírené osvetlenie, dažďový a svetelný senzor, stráženie jazdných pruhov, automatické diaľkové svetlá a mnoho ďalšieho.

Paket Konektivita a pohodlie za 2 200 € pridá 19-palcové kolesá, navigáciu, parkovacie senzory vpredu aj vzadu, väčší 10,25-palcový displej, bezdrôtovú nabíjačku, parkovaciu kameru a vyhrievané sedadlá a volant. To je skvelá ponuka.

Veľmi zaujímavé je, že pre benzínové verzie výbav Exclusive-line a Homura sú adaptívne LED svetlomety za príplatok iba 100 €. Určite naňho nezabudnite. Exclusive-line pridáva adaptívne LED svetlomety, Head-up displej, adaptívny tempomat, 360° parkovacie kamery, bezkľúčový vstup, audiosystém Bose s 10 reproduktormi a mnoho ďalšieho. Top verzie sa odlišujú najmä luxusnejším vyhotovením a špecifickým dizajnom.

Napríklad Newground je verzia zameraná viac na off-road, má ochranné kryty, špecifi cké dekoračné lišty, zelený akcent čelnej masky, či dno batožinového priestoru s vode odolnou vrstvou. Špecifi kom tejto výbavy je aj Off-Road režim.

Vrcholné verzie Takumi a Homura sú už vyslovene dizajnovky pre fajnšmekrov s kožou obšitým interiérom a krásnymi farebnými kombináciami. Hnedá, biela, alebo červená koža? Nech sa páči! Rozdiel medzi najlacnejšou a najdrahšou výbavou je približne 9 000 €.

Mazda ku svojim modelom pristupuje ako Porsche: stačí len postupne vylepšovať overený recept

Ak by sme mali vybrať najlepší pomer ceny a výbavy skrížený s očakávaním, čo by sme chceli mať v aute tejto triedy, odporučíme výbavu Advantage. Ponúka výber asi najrozumnejších a najužitočnejších prvkov. Výber pohonnej jednotky by ste mali prispôsobiť tomu, ako a kde plánujete s autom jazdiť.

Z našich vlastných skúseností vieme, že naftové verzie majú radšej dlhšie trasy a v meste musia často regenerovať fi lter pevných častíc, čo sa v konečnom dôsledku prejaví aj na zvýšenej spotrebe.

Preto sa vôbec nemusíte báť benzínových verzií, ktoré sú vďaka odpájaniu valcov celkom úsporné a navyše za ne zaplatíte o 2 500 € menej pri kúpe. V meste vám nebude prekážať ani dvojlitrový motor, avšak ak naňho máte, atmosférický 2,5-litrový štvorvalec poteší pekným zvukom a príjemnou dynamikou. Spotreba sa dá držať pod hranicou 9 l/100 km.




Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.




Inzercia

Inzercia