Predstavenie
A PREDSA SA TOČÍ! Predstavujeme Mazdu MX-30 e-Skyactiv R-EV
Výrok, ktorým Galileo Galilei na smrteľnej posteli potvrdil, že Zem sa otáča okolo Slnka, si v Mazde asi osvojili, keď si po desiatich rokoch povedali, že by bolo načase znovu oživiť rotačný motor.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 12/2023
Vydané Text: Martin Šebesta
Ako funguje rotačný Wankelov motor?
Rotačný, alebo aj Wankelov motor, patrí medzi technické riešenia, ktoré sa v automobilovom priemysle z času na čas objavia, no veľkú popularitu si nezískali. Najviac sa tejto technológii venuje práve Mazda, ktorá ju zabudovala do viacerých ikonických modelov. Počnúc Cosmom (1967 – 8), cez RX 7 (1979 – 2002), až naposledy do RX-8 (2003 – 2012). Medzi tým do mnohých ďalších vrátane modelu Mazda 787 B, s ktorým ako prvý japonský výrobca vyhrala v roku 1991 legendárne 24-hodinové preteky v Le Mans. Vo všetkých týchto modeloch sa rotačný motor používal na pohon vozidiel.
Jeho výhody v podobe malých rozmerov a relatívne vysokého výkonu vyvažovala a často aj prevažovala nízka spoľahlivosť a vysoká servisná náročnosť a spotreba. Ak ste sa rozhodli pre vozidlo s týmto motorom, museli ste prijať aj špeciálnu starostlivosť nielen v servise, ale aj počas jazdy. Jednoducho, na Wankel treba ísť s citom.
V čom je rozdiel rotačného motora oproti klasickému piestovému, ktorý nájdeme v drvivej väčšine vozidiel? Namiesto piestov vo valcoch využíva piest trojuholníkového tvaru so zaoblenými stranami, ktorý rotuje vo dvoch komorách. Svojimi stranami tieto komory utesňuje a v priestoroch, ktoré vznikajú medzi stenami rotujúceho piesta a komôr, sa odohráva celý spaľovací proces (odporúčame video na internete). Teória hovorí o vysokej účinnosti, no v praxi sa konštruktéri museli vyrovnať s problémami s materiálmi a utesnením, motorom nerobili dobre ani časté zmeny otáčok, čomu sa pri zrýchľovaní vozidlo jednoducho nevyhne.
MAZDA MX-30 E-SKYACTIV R-EV – TECHNICKÉ ÚDAJE
- Motor benzínový W1, 830 cm3
- Výkon 55 kW (74 k) pri 4 700 ot./min.
- Krútiaci moment 116 Nm pri 4 000 ot./min.
- Elektromotor synchrónny
- Výkon 125 kW (170 k)
- Krútiaci moment 260 Nm
- Pohon a podvozok: 1-st. prevodovka, pohon predných kolies, vpredu MacPherson, vzadu torzná priečka.
- Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením.
- Pneu. 215/55 R18.
- Batožinový priestor 350/1 155 dm³
- Rozmery: 4 395 × 1 795 × 1 555 mm, rázvor 2 655 mm,
- Pohotovostná/celková hmotnosť 1 788/2 215 kg, nádrž 50 l, batéria 17,8 kWh.
- Najvyššia rýchlosť 140 km/h
- Zrýchlenie 0 – 100 km/h 9,1 s
- Spotreba (WLTP) 1,0 l/100 km; 17,5 kWh/100 km
- Emisie CO2 21 km
- Dojazd 85 km
- Nabíjanie 20 – 80 % (DC) 25 min (36 kW)
- Cena 37 690 €