2. ČASŤ
Ford sa nezaprie / Dlhodobý test Ford Kuga 2.5 Duratec PHEV ST-Line X
Chcete veľké, úsporné, priestranné a bezpečné SUV? Nech sa páči. Ford vám ho ponúkne. A jazdné vlastnosti športového hatchbacku máte bez príplatku v cene auta.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 9/2023
Vydané Text: Juraj Hrivnák
1. časť dlhodobého testu Ford Kuga s názvom Leto a plug-in hybrid sme zverejnili 21. júla 2023
Ani nie tak dávno boli plug-in hybridy akousi kľučkou na zlepšenie flotilových emisií. Vykazované parametre spotreby boli úžasné, pretože počítali s tým, že auto bude na začiatku testu plne nabité. Lenže ľudia sa ulakomili na zľavy a rôzne dotácie, ktoré sa na plug-in hybridné vozidlá poskytovali a zaobstarali si plug-in hybrid, aj keď nemali v pláne nabíjať. A to vedel byť dôvod na frustráciu, pretože plug-in hybridné auto býva dosť ťažké (v podstate máte v jednom aute dva kompletne funkčné pohony). Nenabíjaný plug-in hybrid si dokázal vypýtať viac ako obyčajný diesel.
KONTROLA NABITIA
My sme naschvál našu Kugu nejaký čas nenabíjali. Vyskúšali sme si, že permanentné nabíjanie nám dá každé ráno čisto elektrický dojazd okolo 60 kilometrov, čo by v našom prípade viac než pokrylo náš denný nájazd. A keďže by sme následne nepotrebovali nabíjať z úplne prázdnej batérie, nemusel by nás mrzieť ani dosť nízky maximálny výkon nabíjania. Ráno by bolo auto skrátka nabité. Ak by nás čakal dlhší výlet s cieľovou destináciou, kde je pohyb áut na spaľovací motor obmedzený, Ford ponúka špeciálne režimy buď na uchovávanie stavu nabitia batérie, alebo dokonca na jej nabíjanie motorom.
To druhé odporúčam používať len v ozajstnom stave núdze, pretože spotreba benzínu letí nahor raketovým tempom. Prvá možnosť je veľmi užitočná. Keď viete, že rovno z domu vychádzate na diaľnicu, kde je účinnejší spaľovací motor, môžete si elektrickú energiu odložiť na neskôr, keď viete, že v cieľovej destinácii strávite viac času v meste. A elektrická energia sa vám môže zísť aj na iné veci. Napríklad na spustenie klimatizácie na diaľku, čo je extra užitočná vec a počas horúcich letných dní sme ju radi využívali.
VEĽKÝ MOTOR, MALÝ APETÍT
Ale späť k pointe. Nie veľa plug-in hybridov sa môže pochváliť dobrou spotrebou pri jazde s vybitou batériou. Ford Kuga patrí medzi svetlé výnimky. Vďačí za to poctivému 2,5-litrovému atmosférickému benzínovému štvorvalcu, ktorý pracuje v Atkinsonovom cykle. To znamená, že zmení časovanie ventilov tak, aby nasal správne množstvo zmesi aj napriek otvorenej škrtiacej klapke. Redukujú sa tým čerpacie straty motora.
Tento motor je napriek relatívne veľkému objemu naozaj mimoriadne úsporný. Aj s takmer dvojtonovou Kugou vie za pomoci bezstupňovej prevodovky e-CVT pohnúť zdanlivo bez námahy a ani si pri tom nevypýta veľa paliva. Naša dlhodobá spotreba, odkedy sme si prevzali auto, sa pohybuje na úrovni 6,0 l/100 km.
Údaj pri využívaní nabíjania zatiaľ naschvál neudávame. Je totiž extrémne individuálny. Spotreba bude iná v prípade zákazníka, ktorý auto nabije raz-dvakrát za týždeň a iná v prípade niekoho, kto nabíja pri každej príležitosti. Spodná hranica spotreby je 0 l/100 km (kým neprídu tuhé mrazy) a je len na vás, ako blízko sa k nej priblížite.
S RADOSŤOU DO ZÁKRUT
Akokoľvek sa snažím venovať aspektu spotreby, každá druhá myšlienka mi zablúdi k tomu, ako vynikajúco sa mi podarilo s plug-in hybridným Fordom Kuga prejsť moju obľúbenú križovatku na obchvate.
Až 245 mm široké ultra vysokovýkonné pneumatiky Continental ContiPremiumContact 6 sa po pokyne cez tuhý, športovo čalúnený volant zahryzli do asfaltu v dlhom oblúku. Predok zatočil do oblúka vyslovene s vervou, zadok nasledoval s takmer rovnakým zaťažením. Mal som pocit, že Kuga rozdeľuje prácu medzi svoje nápravy veľmi rovnomerne. Aj preto tak dobre fungovala technika ubratia plynu na utiahnutie stopy. Dlhú zákrutu s horizontom a následnou kompresiou som aj s ťažkým plug-in hybridom prešiel ako v dobrom hatchbacku.
Zbláznil som sa, že o tom píšem? Však Kuga má predsa slúžiť rodinám! Áno, ale ako inak chcete rodine vysvetliť, prečo je podvozok tak tuho odpružený, a prečo sa radšej nepohojdáva ako v limuzíne? Neberte ma zle, nie je to nič príšerné, ale po iných SUV si to všimnete. Vyzdvihnúť však musím kvalitu tlmenia. Kolesá Kugy nepoznajú pojem odskakovanie či búchanie. Prácu si pomocou kvalitných tlmičov vykonávajú ticho a spoľahlivo.
A čo ďalej? Dovolenka! Naše skúsenosti s Kugou počas cesty do Chorvátska budete môcť sledovať na našom Instagrame!
PLUSY A MÍNUSY (4000 km) | |
+ Pozícia za volantom + Radenie prevodovky + Riadenie + Ergonómia + Spotreba + Variabilita + Výborné pneumatiky |
– Pomalé nabíjanie – Tvrdší podvozok |
TECHNICKÉ ÚDAJE FORD KUGA 2.5 DURATEC PHEV ST-LINE X
- Motor benzínový R4, 2 488 cm3
- Výkon 112 kW (152 k)/6 000 ot./min
- Krútiaci moment 200 Nm
- Elektromotor synchrónny s perm. magnetmi
- Systémový výkon 165 kW (225 k)
- Pohon a podvozok: prevodovka e-CVT, pohon predných kolies, vpredu MacPherson, vzadu viacprvková náprava.
- Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneu. 245/45 R20.
- Batožinový priestor 475 – 581 dm³
- Rozmery: 4 629 × 1 883 × 1 666 mm, rázvor 2 710 mm,
- Pohotovostná/celková hmotnosť 1 844/2 320 kg,
- Nádrž 45 l, batéria 14,4 kWh.
- Najvyššia rýchlosť 200 km/h
- Zrýchlenie 0 – 100 km/h 9,2 s
- Spotreba (WLTP) 0,9 – 1,3 l/100 km, 21 – 29 kWh/100 km
- Emisie CO2 21 – 29 g/km
- Elektrický dojazd 56 – 68 km
- Cena/testované auto 50 790/57 100 €
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk