Posledné puzzle / TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDi
Už sme mali v redakcii všakovaké verzie modelov SsangYong, no stále tu bola jedna neznáma: ako jazdia s manuálnou prevodovkou? Konečne máme odpoveď.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 7/2023
Vydané Text: Juraj Hrivnák
Odpoveď prichádza v podobe modelu Korando. Doteraz sme mali všetky modely SsangYong vybavené automatickou prevodovkou. A kým v prípade modelov Musso Grand a Rexton voči ich spojeniu s automatom nemáme vôbec žiadne výhrady, menšie modely Tivoli Grand a Korando sme si veľmi chceli vyskúšať aj s manuálom. Prečo? Už len preto, lebo za automat sa pripláca 1 790 € a to je pre mnohých dostatočný dôvod na to, aby siahli po manuálnej prevodovke.
Druhý dôvod bol čistá profesionálna zvedavosť. A tretí spotreba. Mali sme pocit, že automat Aisin v menších modeloch až priveľmi horlivo využíva preklz hydrodynamického meniča krútiaceho momentu (to je niečo ako spojka v automatickej prevodovke), čo vedie k zbytočným stratám výkonu a k vyššej spotrebe. Nepochybne je tu však odmenou vyšší komfort. Nás však zaujíma, aká spotreba sa dá dosiahnuť s manuálnou prevodovkou.
SKVELÝ ZÁKLAD
Ešte než sa dostanem k meritu veci, dovoľte mi trochu sa nadchnúť nad cenou testovaného auta: 24 490 €. Základ 22 990, plus príplatok 1 000 € za paket Style+, ktorý obsahuje dvojzónovú automatickú klimatizáciu, vyhrievané sedadlá a volant, LED hmlové svetlá, parkovacie senzory vpredu aj vzadu a elegantné 18-palcové disky, plus ešte ďalších 590 € za digitálny prístrojový štít, ktorý by sme bez problémov oželeli.
A máte auto so silným 1,5-litrovým turbomotorom (120 kW/163 k), obrovským priestorom v kabíne a s variabilným 551 l kufrom, ktorému nič nechýba. Ani navigácia, keďže v základe je multimediálny systém podporujúci Apple CarPlay aj Android Auto. Vo výbave je dokonca aj bezdrôtová nabíjačka na mobil.
TAJNÝ RECEPT
Manuálna prevodovka má príjemnú hlavicu radiacej páky. Spojka je mäkká, trochu bez citu, ale po dni som si na ňu zvykol. Pozor na činnosť štart-stop systému: motor sa vypína veľmi pomaly, takže ak sa chcete rozbehnúť v momente, keď si auto zmyslí, že chce vypnúť motor, pripravte sa, že auto možno nenaštartuje a budete musieť štartovať ručne, alebo naštartuje až po ďalšom vyšliapnutí spojky.
V hustej premávke teda odporúčam systém vypnúť, čo sa našťastie robí jednoducho. Rovnako jednoducho sa s autom aj jazdí. Prevody 6-stupňového manuálu sú veľmi dlhé, takže pri pokojnom tempe jazdy sa o prevodovku veľmi zaujímať nemusíte. Motor má však turboefekt, ktorý automat lepšie maskoval. Ak chcete jazdiť svižnejšie, treba podraďovať, často aj do dvojky. Motor má síce papierovo maximálny krútiaci moment 280 Nm už od 1 500 otáčok, ale to iba v prípade, že začnete pridávať od 1 000 otáčok. Realita je taká, že na plyn reaguje ochotne až nad hranicou 2 500 otáčok. Avšak keď už turbo tlačí vzduch do motora, vás celkom výrazne zatlačí zas do sedadla. Nízka hmotnosť a sila motora vedia Korando slušne povláčiť. Vy vtedy musíte pevne držať volant, lebo k slovu sa hlási aj torque steer.
Pokojné tempo autu vyhovuje viac, motor znesie aj veľmi nízke otáčky a vôbec neprotestuje. Avšak držať ho vo veľmi nízkom pásme nemá zmysel. Bol som trochu frustrovaný, že som z motora nevedel dostať oveľa lepšiu spotrebu než v prípade automatickej prevodovky.
Po debate s kolegami som skúsil motor menej podtáčať a v meste jazdiť na 3. prevodovom stupni, čo otáčky vyženie na hranicu okolo 2 000. A čuduj sa svete, toto sa SsangYongu páčilo! Zrazu sa dalo v meste jazdiť miesto 8 l/100 km za 6,9, čo už je fajn hodnota. Medzimestská spotreba pri svižnom tempe dosahovala úroveň 7,3 l/100 km, na diaľnici sa pre vyšší aerodynamický odpor priblížila hranici 8,2 l/100 km. Všetko sú to nižšie hodnoty než s automatickou prevodovkou.
Tajný recept teda znie: dajte motoru dýchať, otáčky mu neprekážajú. Viac mu prekáža, ak ho dusíte, čo paradoxne iným moderným motorom z hľadiska spotreby vyhovuje.
SKVELÁ JAZDA
Na záver spomeniem podvozok. Ten si zaslúži zvláštne vyznamenanie. Je akoby šitý na naše cesty. Aktivujte športový režim riadenia nenápadným tlačidlom pri radiacej páke, a Korando je aj skutočne radosť šoférovať. Nie preto, že by bolo rýchle na rovinkách či v zákrutách. Skrátka sa dobre ovláda, dobre sa umiestňuje na ceste a bavilo ma hrať sa s prenosom hmotnosti pri úplne normálnych rýchlostiach. Ešte raz, za cenu necelých 24 000 € máte ozaj slušné, dobre odhlučnené, kvalitne spracované, priestranné a príjemne jazdiace auto. Pri cenách konkurencie je to ozaj na zamyslenie.
Postrehy z testu:
- Panely interiéru sú veľmi kvalitne poskladané. Za celý týždeň nevydalo auto ani jeden jediný pazvuk, čo je vzácnosť aj medzi drahšími autami.
- Displej miesto ručičiek je moderné riešenie, bez navigácie a mapy je to však zbytočný príplatok.
- Manuálna prevodovka má jemný chod a veľmi dlhé prevody. Podtáčať motor sa na spotrebe nevypláca.
- Priplatiť si stačí iba jeden balíček výbav za paket Style+, ktorý má všetko potrebné vrátane vyhrievaných predných sedadiel a volantu.
- Ak by to bolo možné, zvlášť by sme si ešte priplatili za LED svetlomety. Sériové halogénové svetlá svietia priemerne. Je tu aspoň automatické prepínanie diaľkových svetiel.
- Batožinový priestor má dvojité dno s dvojdielnou podlahou, ktorú môžete usporiadať tak, aby ste kufor predelili na dve polovice. To je dobré, keď nechcete, aby vám tu lietali veci.
- Pekné 18-palcové disky kolies sa Korandu veľmi hodia. Po otvorení zadných dverí sa však zadné kolesá príliš odhalia a hrozí zašpinenie nohavíc najmä ak dozadu ukladáte deti.
- PLUSY: Výbava, kvalita spracovania, priestor v kabíne, 230 V zásuvka.
- MÍNUSY: Dĺžka batožinového priestoru
TECHNICKÉ ÚDAJE SSANGYONG KORANDO 1.5 TURBO GDI MT STYLE
- Motor preplň. benzínový R4, 1 497 cm3
- Výkon 120 kW (163 k) pri 5 000 ot./min.
- Krútiaci moment 280 Nm pri 1 500 – 4 000 ot./min.
- Pohon a podvozok: 6-st. manuálna prevodovka, pohon predných kolies, vpredu MacPherson, vzadu multilink.
- Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneu. 235/55 R18.
- Batožinový priestor 551 dm³
- Rozmery: 4 450 × 1 870 × 1 620 mm, rázvor 2 675 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 405/2 010 kg, objem nádrže 50 l.
- Najvyššia rýchlosť 191 km/h
- Zrýchlenie 0 – 100 km/h výrobca neudáva
- Spotreba 7,65 l/100 km
- Emisie CO2 175 g/km
- Cena/testované auto 22 990/24 490 €
- Konkurenti: Peugeot 3008, Škoda Karoq, Seat Ateca
Zdroje: auto motor a šport č. 7/2023