TIPOvali ste správne? / Dlhodobý test Fiat Tipo Cross kombi (RED)

Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 6/2023.

Čo môže byť silnou stránkou Fiatu Tipo Cross kombi? Okrem tých zjavných vecí ako napríklad veľký batožinový priestor?
Unikátny mild-hybrid a prekvapenia na diaľnici
Vydané  Text:  Juraj Hrivnák

Mesiac s fešne červeným Fiatom Tipo Cross nám už uplynul a prišiel čas na prvé pozorovania a možno aj verdikty.

Praktická kombi karoséria s podvozkom zvýšeným o 7 centimetrov a štýlovým oplastovaním k tomu by mnohým napovedali, kde sa Tipo Cross cíti ako doma a aké sú jeho silné stránky.

Lenže nebuďte si takí istí! Najprv však treba vyriešiť jednu hlavnú záhadu.

Inzercia

Inzercia

 

Dizajn červeného talianskeho kombi sa nám dostáva čoraz hlbšie pod kožu

Dizajn červeného talianskeho kombi sa nám dostáva čoraz hlbšie pod kožu

Unikátny mild-hybrid

Fiat oficiálne označuje toto Tipo za mild-hybrid. Pre pripomenutie, mild-hybridy využívajú integrovaný štartér-generátor (ISG) poháňaný remeňom miesto alternátora a malú batériu, do ktorej dokážu ukladať časť energie z brzdenia. Vtedy ISG funguje ako alternátor – vyrába elektrickú energiu z točiaceho sa motora.

Inzercia

Inzercia

Lenže krása ISG spočíva v tom, že svoju funkciu dokáže aj „otočiť“. Vtedy sa dokáže ISG roztočiť, čím posiela energiu do remeňa a pomáha roztáčať motor. Posiela tak energiu nazhromaždenú z brzdenia späť do pohonného reťazca, čím šetrí palivo a dodáva motoru výkon tam, kde ho spaľovací motor nemá – zväčša v nízkych otáčkach, alebo v prechodových režimoch, kým napríklad turbodúchadlo nedosiahne požadovaný plniaci tlak.

Lenže Tipo dokáže niečo, čo nezvládne žiaden iný mild-hybrid, o ktorom viem: dokáže sa hýbať na čisto elektrickú energiu.

Iné mild-hybridy to nedokážu, pretože ISG roztáča najprv motor a až potom kolesá. Tipo však má ISG a k tomu ešte aj malý elektromotor medzi spaľovacím motorom a prevodovkou, ktorý sa dá od motora odpojiť pomocou spojky.

Motor tak môže stáť a elektromotor poháňa kolesá cez prevodovku. Šikovné! Je pravda, že Taliani si s naladením systému nedali veľa námahy a najmä v režimoch jazdy, keď neustále jemne pridávate, alebo brzdíte (tzn. pri jazde v meste, v dopravnej zápche), cítite pripájanie a odpájanie spojky, radenie prevodových stupňov 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou, skrátka cítite, že sa pod vami niečo deje a auto občas trochu kopne, aby vám pripomenulo, že je stroj.

Podľa Fiatu tento systém funguje veľmi dobre. Priemerne vraj až 47 % času jazdíte s vypnutým spaľovacím motorom. V prípade, že jazdíte v meste, je to vraj až 62 %. A to nie je málo.

V praxi je zvláštne, že otočenie kľúčika v spínacej skrinke rozožne iba nenápadné svetielko na palubovke s nápisom Ready a motor sa zapne už po pár metroch jazdy.

Avšak očakávať od 15 kW elektromotora, že vami nejako razantnejšie pohne, je nereálne. Oveľa rozumnejšia stratégia je pomôcť spaľovaciemu motoru pri rozjazde, a potom pomáhať s udržiavaním rýchlosti pri ustálenej jazde.

A presne tak to aj funguje. Batéria sa podľa palubného počítača dokáže pri rekuperácii nabíjať výkonom až 15 kW, čo je celkom zaujímavý údaj.

Bodaj by bol spojený s istejším brzdovým pedálom. Pri kombinácii okresiek a mestskej prevádzky sa však spotreba ustálila na hranici 5,8 l/100 km bez toho, aby sme sa nejako obmedzovali. A to považujem za dobrý výsledok.

Prekvapenie!

Najmä vzhľadom na to, že v pohonnej jednotke Fiatu Tipo sa schováva malý diablik. Naozaj malý a ozaj iba diablik, ale predsa. Len treba načrieť za polovicu dráhy plynového pedála, aby ste ho našli. V prvej polovici sa zdá, že motor je lenivý a nechce sa mu. A ani vás nemotivuje tlačiť viac.

Avšak skúste to a zrazu sa zobudí. A zatlačí vás do sedadla viac, než by ste čakali. Žiadna divočina, len to doslova prekoná očakávania. Predbiehacie manévre sú vďaka elektrinou sprístupnených 240 Nm a nie vysokej hmotnosti celkom bezproblémové, pričom osobne ma prekvapila aj dynamika pri diaľničných rýchlostiach.

Človek pri tom opatrnom pohýnaní v meste, keď sa snaží neprebudiť motor, aj zabudne, že pod kapotou má zdravý preplňovaný štvorvalec s objemom 1,5 litra, aj keď na voľnobehu občas práve zdravé zvuky nevydáva. Na diaľnici však doslova ožije.

A čo je ešte prekvapivejšie, Tipu Cross sa na diaľnici páči tiež. Je prekvapivo dobre aerodynamicky odhlučnené. Nadmerne nepočuť ani kolesá a dokonca aj sedadlá si s mojím chrbtom rozumeli aj po pár hodinách. Diaľničná spotreba sa pohybuje v okolí 6 l/100 km, čo je takmer zázrak. A dynamika je ozaj slušná. Tipo schuti zrýchli aj zo 130 km/h. Kto by tipoval, že jeho druhým domovom bude diaľnica? Ja rozhodne nie!

Ozajstný domov

Jeho skutočným domovom je však mesto, s ktorým si jeho zvýšený podvozok skutočne dobre rozumie. Nerovnosti hltá rýchlo a rázne. Nie je najmäkšie a najkomfortnejšie, ale zároveň nemáte pocit, že si jazdou po zlých cestách ubližujete. Tipo Cross sa s nimi skrátka vysporiada. Pruženie a tlmenie sú ozaj jeho silnou stránkou.

Prekvapivo sa ani v zákrutách veľmi nenakláňa. To však neznamená, že ich vyslovene obľubuje. Zvládne, čo treba, ale nedotáčavosť prichádza skôr, než by ste čakali. Avšak Tipo vám oznamuje limity svojej prednej nápravy vopred a dôrazne. Síce nie cez volant, ale pišťaním pneumatík.

Vo volante veru veľa informácií nehľadajte. Naopak, aj posledné zvyšky spätnej väzby si môžete v mestských režimoch z riadenia vyčistiť stlačením tlačidla City. A to nie je kritika. Pre starších ľudí, či ženy, je to dokonca užitočná funkcia. V režime City totiž môžete volant ovládať doslova dvoma prstami, čo veľmi zľahčuje parkovanie a manévrovanie. Skvelá funkcia! Až sme prekvapení, že ju konkurencia ešte neokopírovala. Čo nás čaká ďalej? V poslednej časti Tipo riadne naložíme a vyskúšame či bude motor rovnako spokojný aj pod väčšou záťažou. Sledujte nás aj naďalej!

 

Plusy a mínusy (3 000 km)
+Pozícia za volantom
+Objem kufra
+Variabilné dno
+Ľúbivý dizajn
+Ľahké nastupovanie
+Jednoduché ovládanie
+Veľkorysá záruka
+Dobré odhlučnenie
+Zaujímavá výbava
– Tvrdé plasty
– Kalibrácia pohonu
– Nevyhlo sa zdražovaniu

Fiat Tipo Cross (RED) 1.5 MHEV 130 k 7° DCT: Technické údaje

  • Motor preplň. benzínový R4, 1 469 cm3
  • Výkon 96 kW (130 k)
  • Krútiaci moment 240 Nm pri 1 500 ot./min.
  • Pohon a podvozok: 7-st. automatická dvojspojková prev., pohon predných kolies, vpredu MacPherson, vzadu náprava s torznou priečkou.
  • Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneu. 215/55 R17.
  • Batožinový priestor 550/– dm³
  • Rozmery: 4 583 × 1 818 × 1 548 mm, rázvor 2 638 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 380/1 880 kg, objem nádrže 50 l.
  • Najvyššia rýchlosť 199 km/h
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h 9,4 s
  • Spotreba (WLTP) 5,1 – 5,3 l/100 km
  • Emisie CO2 116 – 120 g/km
  • Cena 24 650/29 850 €

Fiat Tipo Cross (RED) 1.5 MHEV 130 k 7° DCT: Náklady na ročnú prevádzku

  • Palivo (benzín 95) 1 318 € (5,2 × 150 × 1,69)
  • Poistenie (Kooperativa) 578,48 €
  • Pneumatiky + 2 × prezutie
    (Mikona) 201,60 €
    (Barum Polaris 5; 384 € sada)

Zdroje:  auto motor a šport č. 6/2023







Inzercia

Inzercia