Crossover-kupé Nissan Ariya napokon nezaujme iba dizajnom, ale aj jazdnými vlastnosťami.
### Elektromobil na benzín
Novinka je poháňaná buď 1,5-litrovým benzínovým štvorvalcom s výkonom 120 kW (163 koní), ale aj pomocou netradičnej koncepcie e-Power. **[Tú si medzičasom osvojil aj nový Nissan Qashqai](https://www.autoviny.sk/novinky/122082/novy-nissan-qashqai-e-power-benzinovy-motor-uz-len-pohana-ten-elektricky)** a ide o takú formu pohonu, v ktorej sa benzínový motor používa ako generátor elektrickej energie, ktorou sa napája elektrický motor. To znamená, že motor môže vždy bežať v optimálnom rozsahu, čo vedie k nižšej spotrebe paliva v mestských podmienkach a nižším emisiám oxidu uhličitého.
Prevádzka auta je tak sprevádzaná zvukom motora, ale kolesá poháňa výlučne elektrina, čomu potom zodpovedajú aj niektoré špecifické vlastnosti novinky.
Nový Nissan X-Trail stojí na podvozkovej platforme modelu Qashqai s názvom CMF-C, čo znamená, že by sme stále mali hovoriť viac ako SUV ako o off-roade.
Sám Nissan dokonca vo svojej tlačovej správe priznáva, že až 70 percent všetkého času zákazníci modelu X-Trail pravdepodobne strávia v mestách. Preto je dôraz na nižšie emisie o to väčší. Nissan zároveň tvrdí, že prevádzka v meste je natoľko špecifická, že v nej nájde uplatnenie aj jazda v režime e-Pedal. Ide o taký režim, keď nemusíte používať brzdový pedál, ale iba ten akceleračný-plynový. Funguje ako potenciometer, takže po jeho miernom uvoľnení začne auto brzdiť. Nie je to skúsenosť celkom porovnateľná napríklad s Nissanom Leaf, ale skôr s Nissanom Qashqai či [Nissanom Juke HEV](https://www.autoviny.sk/testy/123794/prvy-test-nissan-juke-16-hybrid-hybridny-pohon-dovedeny-k-dokonalosti-novy-juke-hev-jazdi-ako-elektromobil-pritom-stale-na-benzin). Po uvoľnení akceleračného pedála začne X-Trail brzdiť silou 0,2 G, čím rekuperuje elektrickú energiu späť do malého vyrovnávacieho akumulátora. To má byť dosť na na rozsvietenie brzdových svetiel a spomalenie na „plazivú“ rýchlosť, no nie na úplné zastavenie.
Je možné, že v novom modeli X-Trail bude táto funkcia skutočne praktickou, ale po skúsenostiach s Nissan Qashqai e-Power a tiež po **[skúsenosti s funkciou e-Pedal v novom Nissan Juke HEV](https://www.autoviny.sk/testy/123794/prvy-test-nissan-juke-16-hybrid-hybridny-pohon-dovedeny-k-dokonalosti-novy-juke-hev-jazdi-ako-elektromobil-pritom-stale-na-benzin)** nie sme fanúšikmi tohto jazdného režimu. Až vtedy, keď akceleračný pedál reaguje príliš citlivo, si uvedomujeme, ako často vlastne využívame jazdu na zotrvačnosť – tá v prípade režimu e-Pedal nie je dostupná. Našťastie, nový X-Trail e-Power môže jazdiť aj bez e-Pedalu, túto funkciu zapínate a vypínate vyhradeným tlačidlom.
Vo verzii N-DESIGN vyzerá lepšie ako kedykoľvek predtým a aj s malou batériou dokáže jazdiť elektricky prekvapivo dlho - vďaka účinnej rekuperácii energie.
### Elektrické 4×4 je oveľa rýchlejšie ako to mechanické
Verzia e-Power bude ponúkať aj pohon všetkých štyroch kolies prostredníctvom technológie, ktorú Nissan nazýva komplikovane e-4ORCE.
Dva motory majú celkový výkon 157 kW (213 k) vďaka zadnému 94 kW motoru, ktorý umožňuje prudké zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7 sekúnd. Má 10 000-krát rýchlejšiu odozvu krútiaceho momentu vzadu ako mechanický systém 4WD. Okrem toho umožňuje konštantné prerozdelenie krútiaceho momentu a takmer dokonalé vyváženie hmotnosti vozidla.
Náklon vozidla a klesanie sú minimalizované pridaním regeneratívneho brzdenia zadným motorom k obvyklému regeneratívnemu brzdeniu predným motorom, ktoré dnes využívajú typické elektrické a hybridné systémy. Okrem toho systém aplikuje nezávislé ovládanie bŕzd na každom zo štyroch kolies, aby maximalizoval silu v zákrute generovanú každým z nich. To poskytuje zatáčanie, ktoré verne sleduje zámery vodiča s minimálnymi úpravami riadenia, uvádza Nissan.