Predaje áut na Slovensku v roku 2017 opäť rástli, darilo sa SUV a vyššej strednej triede
Dobrou správou je, že už viac ako polovica všetkých registrovaných áut je nových. Zlou správou je rastúci trend dovozu starých áut zo zahraničia, ktoré iba ťažko splnia moderné nároky na technickú spôsobilosť.
Vydané Text: Erik Stríž
Ilustračné foto: @VolkswagenSlovakia na Facebooku
Slovenský trh s automobilmi v uplynulom roku rástol jednociferným percentom, takmer dosiahol úroveň legendárneho roku 2009, kedy sa na u nás uplatňovalo takzvané „šrotovné“ (108 470 ks).
Celkovo sa na Slovensku v priebehu dvanástich mesiacov roka 2017 zaregistrovalo 108 279 vozidiel všetkých typov, z toho 96 085 osobných áut. V porovnaní s rokom 2016 je to nárast o priaznivých 8,99 percenta v kategórii osobných automobilov (+7922 kusov), celkový nárast v registrácii nových automobilov bez ohľadu na typ je 7,64 percenta. Doviezlo sa k nám až 69 573 vozidiel. V kategóriách M1 a N1 Slovensko zaregistrovalo pozitívny trend vývoja (+8,99 a +1,64%), naopak kategórie N2 a N3 sledujú úpadok o až 6,96 a 8,92 percent. Prekvapivo nárast registrácií o 10,71 zaznamenali autobusy M2 a M3, v praxi však ide iba o 403 kusov.Registrácie nových osobných automobilov v roku 2017 v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi
Registrácie nových vozidiel všeobecne v roku 2017 v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi
Rástli predaje SUV a drahších áut, ale aj dovoz starých
Vôbec najpredávanejším novým autom kategórie M1 je na Slovensku Škoda Octavia (2 970× kombi + 2 370× liftback), ktorá je súčasne lídrom celého trhu. Trhový podiel značky dosiahol 19,68% (18 907 ks), Škoda u nás predávala 2-krát viac ako Volkswagen a vyše 2,6-krát viac ako tretí Hyundai. Fabií sa predalo dovedna 5308 kusov (2 818× hatchback + 2 490× kombi). Predaje SUV (G1) u nás rástli priam dramaticky – medziročne až o 25,89 percenta, off-roady vyrástli o 17,53 percenta. Vôbec najvyšší nárast zaznamenali vozidlá vyššej strednej triedy D, až 60,91 percenta (1128 ks).Porovnanie registrácií nových áut v roku 2017 podľa ich segmentu (zdroj: ZAP SR)
Štatistiky o dovoze áut na Slovensko nie sú celkom priaznivé, za rok 2017 sa doviezlo veľa starých áut s vyššími emisiami CO2 (zdroj: ZAP SR)
Štatistiky o dovoze áut na Slovensko nie sú celkom priaznivé, za rok 2017 sa doviezlo veľa starých áut s vyššími emisiami CO2 (zdroj: ZAP SR)
Ekologická mobilita rastie, ale pomaly
V roku 2017 sa na Slovensku registrovalo takmer dvetisíc plug-in hybridov a hybridov, k tomu presne 209 automobilov s plne elektrickým pohonom. Celkovo sa v plynulom roku poskytli finančné stimuly 495 automobilom celkom, z toho 199 pre plug-in hybridy (PHEV) a 296 plne elektrických (BEV). Najväčší záujem o elektromobily bol v októbri (24) a novembri (24). Od novembra 2016 do decembra 2017 sa uvoľnili dotácie v hodnote 478-tisíc eur.Ako sa v priebehu roka 2017 vyplácala podpora pre elektromobily a plug-in hybridy (zdroj: ZAP SR)
Slovensko žilo aj výrobou nových áut
V priebehu uplynulého roka sa vyrobilo až 1 025 000 kusov automobilov (Kia Motors Slovakia, Peugeot Citroen Slovakia a Volkswagen Slovakia), predpoklad na rok 2018 je rovnaký – to aj napriek tomu, že PSA svoje plány nezverejňuje. Juraj Sinay, prezident Zväzu automobilového priemyslu, však pripomína, že tieto priaznivé čísla budú reálne iba vtedy, keď sa budú v plnej miere realizovať body obsiahnuté v uznesení o zabezpečení konkurencieschopnosti automobilového priemyslu prijatom v decembri.Výroba nových áut na Slovensku za rok 2017 a predchádzajúce roky + výhľad do roku 2018 (zdroj: ZAP SR)
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia